sobota, 7 grudnia 2013

Blog jako platforma komunikacji z klientami

Blog jako platforma komunikacji z klientami


Autor: Jacek Fistaszek


Zjawisko blogowania pojawiło się kilka lat temu i było jednym z pierwszych, które zapoczątkowały trend Web 2.0. Dziś blogi nie tracą na popularności. Wręcz przeciwnie, obecnie blog nie są prowadzone tylko przez użytkowników prywatnych, hobbystów. Coraz więcej blogów zakładanych jest i prowadzonych przez popularne firmy.


Zjawisko blogowania pojawiło się już kilka lat temu i było jednym z pierwszych, które zapoczątkowały trend zwany Web 2.0. Dziś blogi nie tracą na popularności. Wręcz przeciwnie, obecnie blog nie są prowadzone tylko przez użytkowników prywatnych, hobbystów. Coraz więcej blogów zakładanych jest i prowadzonych przez popularne firmy.


Dlaczego warto prowadzić blog?

Blog jest dla firmy naturalnym uzupełnieniem komunikacji prowadzonej przez firmową stronę. Stanowi mniej formalny pomost łączący firmę z klientami i partnerami. Umożliwia w bardziej „ludzki" sposób przekazywanie istotnych informacji na temat tego, co się dzieje w branży i w firmie. Ponadto, poprzez wysokiej jakości artykuły branżowe i porady firma buduje wizerunek marki jako znawcy, eksperta w danej dziedzinie, co pomaga zdobywać nowych klientów.

Blog, dzięki funkcjonalnościom takim jak komentarze, umożliwia uzyskanie komunikacji zwrotnej. Firma pisząc nowe posty nie tylko przekazuje treść dla użytkowników, może też poznać zdanie klientów na dany temat, poznać ich opinie, to o czym myślą na dany temat. Jest to najtańsza i najszybsza forma prowadzenia badań rynkowych, gdyż o wszystkich problemach możemy dowiedzieć się od razu.

Ponadto, dzięki ciekawej i często aktualizowanej zawartości, blog może być naturalną przynętą dla pozyskiwania odnośników zewnętrznych. Tworząc ciekawy i unikalny artykuł na popularnym blogu możemy liczyć na to, że inni bloggerzy wspomną nas na swoich blogach, co pomoże w popularyzacji zarówno samego bloga, jak i pośrednio wizerunku firmy.


W jaki sposób skutecznie prowadzić blog?

Oczywiście nie wystarczy założyć bloga i publikować same notatki prasowe, czy informacje o nowych klientach. Przede wszystkim, jeżeli firma chce budować wizerunek eksperta w danej dziedzinie, na blogu powinna dzielić się z użytkownikami swoją wiedzą. Pisać artykuły na temat branży, wypowiadać się w kwestiach nowych technologii, czy publikować rezultaty swoich badań. Firma nie może bać się dzielenia wiedzą z klientami i czytelnikami bloga.

Dobrym sposobem na pokazanie "ludzkiej twarzy" firmy jest publikacja zdjęć i notek nawiązujących do wydarzeń wewnątrz firmy, imprez integracyjnych, etc. Dzięki czemu pokazujemy, że za firmą stoją ludzie, tacy sami jak inni.

Aby nawiązać komunikacje na blogu powinny znaleźć się też treści zachęcające do pisania komentarzy. Posty powinny być pisane językiem zrozumiałym dla użytkowników i mniej formalnym, dzięki czemu użytkownicy będą bardziej chętni do komentowania.

No i najważniejsze, musimy unikać usuwania negatywnych opinii i komentarzy. Każda wypowiedź użytkowników, jeżeli ma sens i jest na temat, powinna być publikowana. Nieważne, czy jest pozytywna, czy negatywna. Zbyt rygorystyczna moderacja komentarzy na blogu może mieć efekt odwrotny od zamierzonego. Komentarz możemy usunąć, ale nie jesteśmy w stanie usunąć wypowiedzi na zewnętrznych blogach czy forach, a do ich wykorzystania może dojść, jeżeli trafimy na zaangażowanego użytkownika.


Odpowiednio prowadzony blog może pomóc firmie w pośredniej komunikacji z klientami, zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi, może pomóc promować wizerunek marki, pracować na public relations, a pośrednio przyczynić się do większego zainteresowania produktami firmy i wzrostu sprzedaży.


Artykuły na każdy temat

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

3 komentarze:

  1. zgadzam się, dzięki prowadzeniu bloga można zyskać większy ruch na stronie firmowej a także budować wizerunek swojej marki

    OdpowiedzUsuń
  2. w takim razie będę musiał pomyśleć nad wdrożeniem bloga na mojej stronie firmowej

    OdpowiedzUsuń
  3. Blog może okazać się strzałem w dziesiątkę. Uważam, że jeśli chodzi o kontakt z klientem i reklamą warto korzystać z nowych pomysłów i być bliżej.

    OdpowiedzUsuń