czwartek, 23 października 2014

Adwords – Scenariusz profesjonalnej kampanii cz. 1

Adwords – Scenariusz profesjonalnej kampanii cz. 1


Autor: Paweł_M


Przygotować kampanię może każdy, ale te drobne szczegóły pomiędzy kampanią prowadzona przez zwykłego użytkownika a specjalistę Google Adwords mają swoje odzwierciedlenie w postaci większego CTR, liczby kliknięć oraz niższej stawki CPC.


Branża i słowa kluczowe

Pierwszą czynnością jest ustalenie optymalnych słów kluczowych pod reklamę. Słowo optymalnych w tym wypadku oznacza iż powinno charakteryzować się niską szacowaną stawka CPC, wysoką liczbą wyszukań w wyszukiwarce Google oraz precyzyjne określające produkt lub usługę, którą będzie reklamować. Aby uzyskać informacje na temat wymienionych powyżej parametrów należy skorzystać z darmowego narzędzia platformy Adwords pod nazwą „Narzędzie propozycji słów kluczowych”. Z praktycznego doświadczenia optymalne słowa to takie, których stawka wynosi pomiędzy 0,25 a 0,50 zł, liczba wyszukań lokalnych powyżej 1000 natomiast samo słowo to już w zależności od tego co zamierzamy sprzedawać.

Wybierzmy słowa przykładowo dla internetowego sklepu wędkarskiego. Najlepsze słowa to te ściśle opisujące produkty czyli np. wędki spławikowe, wędki spinningowe, kołowrotek spinnigowy itd. Reklamując się na frazę „wędki”, reklamy będą co prawda wyświetlane szerszemu gronu odbiorców, lecz koszt kliknięcia ze względu dużą konkurencję będzie znaczny. Załóżmy, iż nasze ostateczne frazy to: wedkarstwo spinningowe, spinningowe, wedkarstwo spiningowe, kołowrotki spinningowe, kołowrotek do spinningu oraz sprzęt wędkarski

Ustawienie grup i podział fraz

Kolejnym krokiem po wybraniu fraz jest dobra i funkcjonalna organizacja konta. Analizując słowa kluczowe dokonujemy podziału na kilka grup, aby ułatwić sobie zarówno zarządzane słowami oraz przede wszystkim stworzyć ściśle przylegające do nich treści reklam. Najlepiej jeśli w reklama zawiera w sobie przynajmniej 2 wystąpienia słowa kluczowego, wtedy przy każdym wyświetleniu reklamy każde wystąpienie jest pogrubione, a mając dużo pogrubionej treści zwiększamy zainteresowanie klienta i prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę. Z uwagi na wybrane wcześniej słowo proponujemy utworzenie 3 osobnych grup reklam. Pierwsze grupa zawiera słowa: wedkarstwo spinningowe, spinningowe oraz wedkarstwo spiningowe. Druga grupa to: kołowrotki spinningowe oraz kołowrotek do spinningu. Ostatnia trzecia grupa będzie zawiera tylko jedną frazę sprzęt wędkarski.

Ustawienie kampanii

Następną czynnością będzie ustawienie wszystkich parametrów kampanii. Podstawową sprawą jest wysokość budżetu kampanii. Ustawiamy budżet dzienny oraz maksymalną stawkę CPC. Na kilka pierwszych dni kampanii najlepiej jest wybrać automatyczne ustawienie stawek CPC a następnie przejście na samodzielne ustalanie. Strategią główną będzie powolne obniżanie stawki CPC tak aby uzyskać pozycję reklamy pomiędzy 3 a 4 zapewniającą jeszcze wysoką liczbę wejść oraz dość niskie stawki CPC. Drugim aspektem jest zdefiniowanie obszaru wyświetlania w zależności o rodzaju prowadzonego przedsięwzięcia. Dla lokalnych biznesów proponujemy wyświetlania kampanii na terenie województwa lub całej polski, gdy działamy na wszystkich województwach.

W drugiej części przedstawione zostaną profesjonalne treści reklam oraz sposoby optymalizacji aktywnej kampanii.


Pozdrawiam i życzę powodzenia
Paweł M.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Google i Google AdWords czyli jak reklamować strone

Google i Google AdWords Czyli jak Reklamować strone


Autor: Kuzmicow


Jako wyszukiwarka, Google gromadzi i porządkuje ogromne ilości informacji z internetu, a następnie udostępnia je użytkownikom z całego świata, którzy przeprowadzają wyszukiwania online


Użytkownicy mogą odwiedzić stronę główną Google lub inne domeny Google, wprowadzić zapytanie (hasła związane z szukanymi informacjami) w polu wyszukiwania i kliknąć przycisk ,,Szukaj w Google". W Google wyświetlane są różne wyniki wyszukiwania, w tym listy plików, artykułów, dokumentów i witryn internetowych, które są ściśle związane z zapytaniem. (Jeżeli użytkownik kliknie przycisk ,,Szczęśliwy traf", przejdzie bezpośrednio do pierwszej witryny lub dokumentu wśród wyników wyszukiwania Google). Użytkownicy mogą także szukać informacji przy użyciu Wyszukiwarki grafiki Google, Google News i innych wyspecjalizowanych serwisów Google.
Wyniki wyszukiwania są wyświetlane po lewej stronie ekranu. Firma Google nie przyjmuje opłat za umieszczanie witryn i dokumentów wśród wyników wyszukiwania. Reklamodawcy mogą jednak wykupić reklamy Google AdWords, które są wyświetlane po prawej stronie, a niekiedy nad wynikami wyszukiwania.
Google AdWords jest programem reklamowym firmy Google. W programie AdWords można tworzyć proste i skuteczne reklamy, a następnie wyświetlać je osobom, które już szukają w internecie informacji związanych z działalnością firmy reklamodawcy.
Korzyści oferowane przez program Google AdWords Ponieważ program Google AdWords umożliwia precyzyjne kierowanie i pomiar danych oraz zapewnia ogromny zasięg, możliwe jest uzyskanie wysokiego ROI. Przyjrzyjmy się bliżej następującym czynnikom:
Trafność
Jedną z największych zalet programu AdWords jest możliwość precyzyjnego kierowania reklam do użytkowników na podstawie ich zainteresowań, a także wielu innych czynników, takich jak lokalizacja, język i grupa demograficzna. Dzięki temu użytkownik widzi bardzo trafne reklamy, które z większym prawdopodobieństwem kliknie. A ponieważ reklamy w wyszukiwarkach wyświetlają się tylko w odpowiedzi na zapytania wprowadzane przez użytkownika, jest bardziej prawdopodobne, że użytkownik właśnie rozważa zakup lub planuje dokonanie innego rodzaju konwersji.
Zwrot z inwestycji (ROI)
Reklamowanie online można dokładnie mierzyć, co oznacza, że można bez trudu określić, czy cele reklamowe są realizowane. Każde kliknięcie zostaje powiązane z określoną reklamą, słowem kluczowym i zapytaniem. Wszystkie te informacje można monitorować i w dowolnym momencie podjąć decyzję o wprowadzeniu ulepszeń. Jeśli zauważysz jakąś tendencję, możesz w ciągu kilku sekund utworzyć, zmodyfikować lub usunąć słowa kluczowe, reklamy i ustawienia kierowania kampanii. Pozwala to elastycznie reagować i skuteczniej podnosić ROI.
Zasięg
Internauci codziennie wykonują miliony wyszukiwań w witrynie Google. Korzystając z programu Google AdWords można dotrzeć do dowolnego segmentu odbiorców z całego świata, poszukujących produktów, usług, informacji i witryn. Umieszczając swoje produkty lub usługi w trafnych wyszukiwaniach przeprowadzanych przez użytkowników sprawiasz, że klienci mogą zwrócić na nie uwagę w kluczowym momencie cyklu zakupów – kiedy aktywnie poszukują tego, co oferujesz.
Jak program AdWords kieruje reklamy do odbiorcówCo sprawia, że reklamy wyświetlane są tylko najbardziej odpowiednim odbiorcom? Umożliwia to reklama wykorzystująca słowa kluczowe.
Kiedy użytkownik odwiedza stronę Google i wprowadza zapytanie, na przykład ,,gitary dla początkujących", Google wyświetla różne trafne wyniki wyszukiwania, takie jak linki do artykułów z rekomendacjami dla kupujących gitary czy witryny dla początkujących muzyków. Google wyświetla także reklamy AdWords, które prowadzą do witryn firm sprzedających gitary, oferujących lekcje gry lub inne produkty i usługi związane z zapytaniem.
Załóżmy, że prowadzisz sklep muzyczny z szerokim asortymentem gitar. Możesz zarejestrować konto AdWords i utworzyć reklamy dotyczące gitar dla początkujących, które znajdują się w Twojej ofercie. Do każdej z reklam możesz dobrać słowa kluczowe (pojedyncze słowa lub wyrażenia związane z przekazem reklamy), takie jak ,,gitary dla początkujących" czy ,,gitary do nauki".
Po aktywacji konta reklamy kwalifikują się do wyświetlania. System AdWords stale wyszukuje zapytania związane z wybranymi przez Ciebie słowami kluczowymi i wyświetla reklamy ściśle określonym odbiorcom. Krótko mówiąc, reklamy będą wyświetlane odbiorcom, którzy poszukują Twoich produktów lub usług.
Ważną zaletą programu AdWords jest możliwość kierowania reklam na niemal każdy język i lokalizację na świecie. Reklamy można na przykład kierować do hiszpańskojęzycznych mieszkańców Kalifornii czy mówiących po portugalsku Brazylijczyków. Opcja kierowania na język i lokalizację umożliwia precyzyjne przygotowywanie reklam i promocji tak, aby były atrakcyjne dla różnych odbiorców.
Wyświetlanie reklam w programie AdWords może być wywoływane na dwa sposoby:
w odpowiedzi na słowa kluczowe (kierowanie na słowa kluczowe), w określonych miejscach docelowych (kierowanie na miejsca docelowe). Kampanie AdWords można kierować zarówno na słowa kluczowe, jak i miejsca docelowe. Aby dotrzeć do najbardziej pożądanych odbiorców, można kierować reklamy tylko na słowa kluczowe, tylko na miejsca docelowe lub na słowa kluczowe i miejsca docelowe jednocześnie.
Słowa kluczowe
Tradycyjną metodą reklamowania w Google jest kierowanie na słowa kluczowe. Reklamodawca wybiera słowa kluczowe powodujące wyświetlanie reklam na stronach wyszukiwarki Google oraz w Sieci reklamowej Google. (O ile nie jest to wyraźnie zaznaczone, treść Centrum edukacji koncentruje się na kampaniach reklamowych kierowanych na słowa kluczowe).
Oprócz wyboru słów kluczowych można też określić, na ile dokładnie słowa kluczowe muszą odpowiadać zapytaniom wprowadzanym przez użytkowników na stronach wyszukiwania Google:
Dopasowanie przybliżone: umożliwia wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania wyrażeń podobnych do słowa kluczowego i jego trafnych odmian. Jest to opcja domyślna. Jeśli grupa reklam zawiera słowo kluczowe ,,obuwie tenisowe", reklamy będą mogły być wyświetlane w wynikach wyszukiwania haseł ,,tenisowe" i/lub ,,obuwie" w dowolnej kolejności, a także w połączeniu z innymi zapytaniami. Reklamy mogą być wyświetlane także dla zapytań w liczbie pojedynczej lub mnogiej, zawierających synonimy oraz inne trafne odmiany.

Dopasowanie do wyrażenia: umożliwia wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania dokładnie dopasowanych do wyrażenia tworzącego słowo kluczowe. Jeśli słowo kluczowe zostanie wprowadzone w cudzysłowie, np. "obuwie tenisowe", reklama może być wyświetlana w wynikach wyszukiwania wyrażenia obuwie tenisowe z wyrazami w tej kolejności. Może także pojawiać się w wynikach wyszukiwania innych haseł, pod warunkiem, że zawierają one także dokładne wyrażenie określone przez reklamodawcę. Dopasowanie do wyrażenia jest ściślej kierowane niż dopasowanie przybliżone, ale nieco bardziej elastycznie niż dopasowanie ścisłe.

Dopasowanie ścisłe: umożliwia wyświetlanie reklamy w wynikach wyszukiwania zawierających wyłącznie dane wyrażenie. Jeśli słowo kluczowe zostanie wprowadzone w nawiasie kwadratowym, np. [obuwie tenisowe], Twoja reklama będzie mogła zostać wyświetlona, gdy użytkownicy będą szukać wyrażenia ,,obuwie tenisowe" w takiej właśnie kolejności i bez jakichkolwiek innych haseł. Liczba wyświetleń, kliknięć czy konwersji uzyskiwanych w wyniku dopasowania ścisłego najprawdopodobniej nie będzie tak duża, jak przy dopasowaniu przybliżonym. Jeżeli jednak starannie dobierzesz wyczerpującą listę słów kluczowych, możesz przyciągnąć do swojej witryny więcej użytkowników potencjalnie zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami.
Aby określić, gdzie w Sieci reklamowej Google mogą być wyświetlane Twoje reklamy, system AdWords wykorzystuje kierowanie kontekstowe. Oznacza to po prostu, że reklamy są umieszczane obok treści pasującej do słów kluczowych reklam.
Miejsca docelowe
W kampanii kierowanej na miejsca docelowe można wybrać poszczególne witryny w Sieci reklamowej Google, w których mają być wyświetlane reklamy.
Miejscem docelowym może być cała witryna, pewien podzbiór jej stron lub podzestaw jednostek reklamowych zdefiniowany przez wydawcę witryny. Na przykład witryna z wiadomościami umożliwia umieszczanie reklam w dowolnym miejscu, tylko na stronie głównej lub tylko w jednostkach reklamowych w górnej połowie jej stron sportowych. Dzięki kierowaniu na miejsca docelowe reklamodawcy mogą jeszcze bardziej elastycznie kontrolować, gdzie będą wyświetlane ich reklamy.
Zasady tworzenia rankingu reklam. Pozycja reklam na stronach zależy od ich rankingu, który jest wypadkową stawki i stopnia trafności nazywanego Wynikiem Jakości. Reklama o najwyższym rankingu reklamy jest wyświetlana jako pierwsza, następna jako druga itd.
Wynik Jakości jest obliczany za każdym razem, gdy słowo kluczowe zostaje dopasowane do wyszukiwanego hasła, czyli wtedy, gdy może ono spowodować wyświetlenie reklamy. Wynik Jakości jest równaniem, którego postać zależy od wybranego rodzaju stawki, miejsca wyświetlania reklamy oraz typu kierowania. Jednak podstawowa zasada pozostaje ta sama. Wynik Jakości mierzy trafność, więc wysoki Wynik Jakości oznacza zazwyczaj, że reklamy będą wyświetlane na wyższej pozycji i przy niższym koszcie kliknięcia (CPC).
Innymi słowy, system AdWords preferuje reklamy, które są trafne i dobrze kierowane. Oznacza to również, że niemożliwe jest zablokowanie reklamodawcy dostępu do najwyższej pozycji, jak to może się zdarzyć w systemie rankingowym opartym wyłącznie na cenie. Wysoka pozycja reklamy zależy od trafności słów kluczowych, wysokości współczynnika klikalności (CTR) w Google oraz stawki CPC.


Kuzmicow

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Reklama podprogowa

Reklama podprogowa


Autor: Wyrodna Mama


Oddziaływanie na mózg informacji bez jego świadomości ich spostrzeżenia. To właśnie jest reklama podprogowa (subliminalna). Czy takie reklamy istnieją? Czy na pewno wszystkie nasze działania to nasz świadomy wybór? A może wybór speców od marketingu?


Reklama podprogowa wzbudzała tyle kontrowersji, że niemalże od samego początku w wielu krajach (również w Polsce) zabroniono jej stosowania.Ludzie profesjonalnie zajmujący się reklamą wyszli z założenie, że jest ona nieetyczna.

Pomyślmy na przykład: reklama, w której pokazujemy puszkę coli i puszkę pepsi. Przy pierwszej wstawiamy w przekaz podprogowy uśmiechniętą twarz, przy drugiej wstawiamy twarz wykrzywioną w grymasie, smutną. Ma przynieść to efekt w postaci wyboru przez potencjalnego konsumenta Coli, która będzie kojarzyła mu się z uśmiechniętą twarzą. Czy to jest prawda? Czy faktycznie wielkie koncerny wydaja masę pieniędzy na tego typu reklamy. a my nieświadomi konsumenci wybieramy to co nam się wskaże?

W ostatnich latach dało się zauważyć wszechobecność reklam. Eksperci od marketingu wypracowali wiele technik wzbudzających u nas pożądanie danego produktu, który tak naprawdę nie jest nam potrzebny. Czy sa to reklamy podprogowe? Czy w reklamach dla dzieci są one stosowane? Nawet jeśli takie reklamy są emitowane, badania dowodzą, że informacje docierające do naszego mózgu poza świadomością mają bardzo mały wpływ na nasze decyzje. W taki razie dlaczego reklama podprogowa narobiła wokół siebie tyle szumu?

Wszystko zaczęło się od James Vicarego, który przeprowadził pierwsze doświadczenie z reklama podprogową. Podczas filmu wyświetlał krótkie komunikaty Jedz popcorn, pij cole. Po zakończeniu eksperymentu stwierdził, że sprzedaż coli w tym kinie wzrosła o 18%, a popcornu o 58%. Vicary zbił fortunę na reklamie, jednak nie odważył się powtórzyć doświadczenia pod okiem specjalnej komisji. Kolejnym człowiekiem, który utrzymywał, że reklama podprogowa działa był Wilson Key. Twierdził on, że koncerny ukrywają w swoich reklamach obrazy obiektów seksualnych, co powoduje wzrost pożądania wśród konsumentów na dany produkt.

W naszym rodzimym podwórku również są osoby głoszące teorie o reklamie podprogowej i ilości technik manipulacyjnych.

Wierzyć czy nie, oczywiście, że codziennie jesteśmy poddawani różnym technikom manipulacyjnym, ale nie dajmy się zwariować, raczej nikt za nas nie decyduje o tym co, gdzie i kiedy zrobimy.


wyrodna mama

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Gadżety reklamowe

Gadżety reklamowe


Autor: Iza Salamon


Każda firma, by zaistnieć w świadomości klientów, musi ogłosić swoje istnienie, szeroko poinformować o swojej działalności, podkreślić swoje zalety, wyróżnić się spośród dziesiątek podobnych producentów. Do tego celu służy reklama.


Zwykle wymaga to sporych pieniędzy, bo –żeby akcja promocyjna odniosła sukces – należy zatrudnić profesjonalną agencję. Stać na to tylko duże firmy. W mniejszych marketingowcy próbują sami przedstawiać swoją firmę jako tę, z którą koniecznie powinniśmy mieć do czynienia. Skutecznym sposobem na zdobycie klientów i współpracowników są gadżety reklamowe.

Gadżety reklamowe dołączane do produktów

Uwielbiamy gratisy, nawet jeśli ich wartość jest tylko symboliczna. Wiedzą o tym producenci towarów, które mamy na liście najczęstszych zakupów , jak też i ekskluzywnych produktów, w które zaopatrujemy się raz na kilka lat, jak np. sprzęt RTV i AGD czy samochody.

Każdy producent potrzebuje zjednać sobie klientów. Do tego celu służą gadżety reklamowe dołączane do produktów. Wielu kupujących np. kawę, chętnie zakupi od razu dwa opakowania, bo w efektownym pudełku oprócz torebek z kawą znajduje się efektowny kubek z nazwą kawy. Jakoś później nie wypada w tym kubku pić kawy innej marki, tak więc przywiązujemy się do jednego gatunku. Na to liczą ofiarodawcy gadżetów. Skromny prezent sprawia, że klient poczuwa się do lojalności względem swego darczyńcy.
Tym sposobem każdy konsument zdobywa niemałą kolekcję gadżetów . Zwykle te artykuły jakoś są powiązane ze sprzedawanym towarem, np., artykuły kuchenne dołączane są do produktów spożywczych. Ale ostatnio dostałam gratis w postaci dwóch malutkich torebek kawy zbożowej znanej marki, a dołączony był do zabawki dla dziecka. Można i tak. Kawę zaparzyłam, smakowała. A teraz poczuwam się do tego, by zakupić porządną paczkę. Firma zadbała o mnie, a więc poczuwam się do rewanżu.

Gadżety reklamowe rozdawane wszem i wobec

To też lubimy: znaleźć się w miejscu, gdzie coś nam dają za darmo. Najczęściej tym miejscem są sklepy, hale targowe, a nawet ulice. Miłe hostessy, a czasami przebierańcy, rozdają gadżety reklamowe. Ponieważ ich odbiorca jest masowy, prezenciki są symboliczne: długopis, breloczek, smycz na klucze, otwieracz do butelek. Wygrawerowane na nich logo firmy lub nazwa producenta przez cały czas użytkowania przedmiotu będą przypominać o ofiarodawcy, wejdą w podświadomość, staną się znane. Gdy przyjdzie pora na zakupy czy skorzystanie z usługi, wiele osób nie będzie szukać innej firmy, tylko skorzysta z tej poznanej dzięki skromnemu napisowi na niepozornym drobiazgu.
Firma nie inwestuje zbyt wiele w taką formę promocji, a na pewno może odnotować korzyści.

Warto jednak zadbać, by i takie drobiazgi cechowała dobra jakość. Tandetne wyroby nie sprawią, że obdarowany obdarzy zaufaniem firmę, więc trudno oczekiwać, że zostanie jej klientem.

Gadżety reklamowe wręczane klientom


Firmy cenią i szanują każdego klienta. Wiele z nich każdego interesanta obdarowuje pamiątkowym drobiazgiem z logo firmy. Jest to wyraz podziękowania za wybranie tej a nie innej firmy, a jednocześnie komunikat, że firma liczy na dalsze kontakty. W takich sytuacjach również używa się artykułów niedrogich i symbolicznych.
Co innego, gdy chodzi o stałego współpracownika czy wielokrotnego klienta. Jemu należy się szczególne wyróżnienie. W dobrym tonie, ale także w interesie firmy, jest utrzymywanie z nim więcej niż służbowych kontaktów. Okazją do wręczania pamiątkowych prezentów (zwróćmy uwagę na uroczysty wydźwięk słowa „wręczanie”) są święta Bożego Narodzenia, których obchodzenie już wyszło z kręgów rodzinnych do zakładów pracy. Miłym akcentem przy składaniu życzeń stałym klientom jest obdarowywanie się wzajemne prezentami, które ciągle w stosunkach służbowych pełnią funkcję gadżetów reklamowych.

Inną okazją, kiedy to niezbędne są eleganckie gadżety reklamowe, jest jubileusz firmy albo też święto branży.
W kontaktach biznesowych wypada, a nawet trzeba, indywidualizować prezenty, dostosowywać do okoliczności. Przede wszystkim jednak należy zadbać, by były to artykuły dobrej jakości i w dobrym guście. W tym segmencie powodzeniem cieszą się starannie wydane kalendarze, elegancko oprawione w skórę notesy, szykowna galanteria skórzana, sprzęt sportowy, dobre kosmetyki, artykuły biurowe wysokiej klasy.
Pamiętajmy, że niektóre zawody, np. lekarz czy prawnik są pod szczególną kontrolą społeczeństwa. Wręczając gadżet reklamowy, nikt nie powinien być posądzany o korupcję. Tu trzeba zachować umiar.

Skąd firma ma brać gadżety reklamowe?


W rozprowadzaniu tego rodzaju artykułów specjalizują się firmy, które w profesjonalny i satysfakcjonujący sposób starają się dbać o klienta. Przede wszystkim dysponują szerokim wyborem towarów, zarówno dla klienta ze skromnym portfelem, jak i dysponujących poważnymi funduszami. Lista artykułów, które z sukcesem spełnią rolę gadżetów reklamowych, jest bardzo długa, ceny zróżnicowane. Takie firmy zajmują się kompleksową obsługą klienta, tak więc w ich gestii jest umieszczanie zamówionych logotypów i napisów.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Manipulacja a public relations

Manipulacja a public relations


Autor: Natalia Gawłowska


Współcześnie termin public relations często ma znaczenie pejoratywne. Często odbierany jest on negatywnie, ze względu na nieetyczne zachowanie osób zajmujących się PR, jednak nie tylko dlatego społeczeństwo może spoglądać na działania public relations nieprzychylnym wzrokiem.


Każde działanie, którego główną funkcją, jest funkcja perswazyjna, stwarza sytuację, w której funkcjonować mogą zabiegi manipulacyjne, które są niemoralne z punktu widzenia etyki. Nawet rozdawane tu i ówdzie prezenty, w danej sytuacji mogą się okazać zabiegiem nieczystym i nieetycznym.

Manipulację rozumiemy tutaj jako sytuację, kiedy coś staje się narzędziem do osiągnięcia celu przez kogoś, kto ukrywa przed odbiorcą swój cel komunikacyjny, gdyż jest on niezgodny z interesem tego odbiorcy. Należy także zwrócić uwagę na cienką granicę pomiędzy perswazją a manipulacją. Główną różnicą dzielącą i te pojęcia jest jawność (w przypadku perswazji) lub ukrycie przez odbiorcą celu komunikacyjnego (w manipulacji). W manipulacji odbiorca nie jest dla nadawcy partnerem a narzędziem osiągania wcześniej założonych celów. Rozróżnienie to wydaje się proste, jednak w rzeczywistości może ono przysporzyć wiele problemów, gdyż czasem niezwykle trudno określić jest to, które z intencji są jawne, które natomiast ukryte. Fala krytyki public relations nie dotyczy tak na prawdę samego sposobu komunikowania się PR-owców ze społeczeństwem, a częstych prób sprzedaży wizerunku osoby czy firmy za wszelką cenę. Zdanie Nicolo Machiavellego, mówiące, że „cel uświęca środki” mogłoby bardzo dobrze scharakteryzować sferę nieczystych etycznie działań od których nie stroni public relations.

Bardzo ważną składową negatywnych działań promocyjnych jest obecność w nich elementu manipulacyjnego. To zwłaszcza on determinuje charakter owych działań, niekiedy bowiem różnica pomiędzy czarnym a białym PR może sytuować się zaledwie na linii wypowiedzianych, bądź ukrytych intencji nadawczych. Mówienie nieprawdy, oraz ukrywanie intencji naruszają naczelne zasady konwersacyjne. Zwracając się ku zasadzie kooperacji Grice'a ignorują choćby maksymę jakości, mówiącą, iż nadawca powinien mówić prawdę. Ukryte intencje prowadzą do dezinformacji, która jest naczelną bronią manipulacji.

Czy zatem osoba, której naczelnym zadaniem powinna być dbałość o wizerunek innej osoby lub firmy z równą troską podchodzi do swojej reputacji wśród ludzi? Swoją reputację każdy PR-owiec powinien traktować bardzo poważnie. Wybierając więc po której stoimy stronie- czarnego PR czy działań zgodnych z etyką- należy się zastanowić czy warto jest narażać nasz wizerunek, którego ponowne wybielenie może się później okazać niemożliwe.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.