Pamiętam jak kiedyś chciałem podorabiać. Trochę piszę (np. teraz bloga) i uznałem, że copywriting będzie to fajne (i opłacalne!) dośwadczenie. Przecież dobry copywriter to zarabia krocie nawet za kilka linijek tekstu do reklamy, nieprawdaż?
No dobrze - stworzyłem logo (opracowałem nawet pełną identyfikację wizualną) i prostą stronę internetową. Dalej - zarejestrowałem się w kilku portalach dla copywriterów. Stawki - o Panie! - głodowe. Za teskt 2000 znaków było jakieś 10 czy 5 zł lub mniej, już nie pamiętam... a może wolę nie pamiętać. No, ale trochę się tych tesktów napisze, zawsze jakiś pieniądz.
Mała czarna, mała gaża
Nagle ktoś napisał - "prosimy o tekst o małej czarnej". Tekst miał być na próbę - jak będzie ok to zapłacą. Młody i głupi byłem to co kazali - zrobiłem. Najpierw research - jakieś pół godziny na start. W sumie spoko, bo do dzisiaj znam się na tych kieckach. Potem tekst.
Tekst oddałem. Nie wiem czy go wykorzystali czy nie. Wiem, że nie dostałem ani grosza. Więc w sumie wykorzystali, ale mnie.
Co to ma do marki?
Jeżeli się spyta uznanych, renomowanych "tekściarzy" - okaże się, że stawki już są całkiem spore. A spytaj się jakiegoś znanego dziennikarza - nic tylko pisać.
Z drugiej strony mamy temat ghostwritingu - nasz "duszek" dostaje stosunkowo mały pieniądz, kiedy porównany go do zysku oficjalnego autora. Ale ghostwriter by nie sprzedał tej powieści - nie ma marki.
Stwórz swoją markę
Jak widzisz na powyższych przykładach - ważna jest marka. Wyrób ją i rób to co kochasz. Bez tego to sztuka dla sztuki. Chociaż czy w pisaniu nie o sztukę chodzi?
wszystko zależy od tematu i długości tekstu np. specjalistyczny tekst o olejku CBD 20% będzie droższy od tekstu o modnych sukienkach
OdpowiedzUsuńo dziwo dobrze płacą fotografowie i filmowcy. umieją dobrze ,,opowiadać" obrazem, ale kiepsko im idzie pisanie o sesji ciążowej czy filmach weselnych ;)
OdpowiedzUsuńzawsze można się też zgłaszać do konkretnej firmy zarówno bezpośrednio, jak i przez takie portale. lokalny salon kosmetyczny, firma produkcyjna czy butik odzieżowy mogą chcieć mieć dobrej jakości teksty a niekoniecznie będą wrzucać ogłoszenia na portale
OdpowiedzUsuńtrudno o dobrego specjalistę, który opisałby bransoletki z minerałów, właściwości kamieni naturalnych, wiedział jak dobrać amulet do danej osoby, czy jej znaku zodiaku. to dosyć specyficzne zagadnienia, w których mało kto ma dobre rozeznanie. zawsze jednak można samemu napisać tekst ;)
OdpowiedzUsuńto zależy czy opisujesz zwykłą małą czarną czy odzież taktyczną wojskową. i jedno i drugie to rodzaj odzieży, ale jednak pierwsza opcja jest łatwiejsza do ogarnięcia, a na tej drugiej mało kto się zna. więc nie można kierować się tylko samą kategorią opisu
OdpowiedzUsuństawki zależą nie tylko od liczby znaków, ale też od jakości teksty, tematyki (tekst o ubraniach będzie tańszy niż ten o motoreduktorach ślimakowych), jak również od języka. wiele firm szuka osób piszących nie tylko teksty po polsku. warto zapisać się na kurs czy korepetycje z niemieckiego lub angielskiego by zwiększyć swoje kwalifikacje i poszerzyć ofertę
OdpowiedzUsuńmozna sie nauczyc czegos
OdpowiedzUsuńduzo tu wiedzy
OdpowiedzUsuńa ile wyjdzie za napisanie tekstów na takie tematy jak moskitiery i osłony okienne? kwestia wyboru, dopasowania, rodzajów itp. nie orientuję się w tym zupełnie, także chętnie przyjmę wszelkie wskazówki dotyczące cenników, jak i samego pisania i tego czego oczekują klienci :)
OdpowiedzUsuńno dobrze, to ile w końcu wyjdzie za ten tekst o małej czarnej albo o obcisłych sukienkach na imprezę? :D dużo treści, a mało konkretów. chętnie bym się dowiedział też co powiniej zawierać dobry tekst opisujący sukienkę, zachęcający do jej kupna
OdpowiedzUsuńtrudno oryginalnie opisać olejki cbd 15 i inne, bo w zasadzie na wszystkich stronach piszą dokładnie to samo. przez to jak chce się mieć faktycznie unikatowy tekst o wpłynie konopnych olejów na zdrowie to trzeba więcej zapłacić, ale warto, bo klient zostanie na dłużej chcąc dowiedzieć się czegoś nowego :D
OdpowiedzUsuńsam tekst to jeszcze nie wszystko. trzeba poza copywriterem zatrudnić też fotografa który ogarnie fotografię produktową - w końcu w przypadku ubrań to zwraca się uwagę na ich wygląd, a tekst można ograniczyć do wymiarów i specyfiki materiału
OdpowiedzUsuń