poniedziałek, 20 października 2014

Rola i cechy produktów interaktywnych

Rola i cechy produktów interaktywnych


Autor: Michał Jaworski


W ostatnich miesiącach możemy zauważyć znaczący wzrost zainteresowania technologiami interaktywnymi. Firmy decydują się na inwestycje w kreacje interaktywne ze względów prestiżowych, estetycznych, technologicznych, lecz głównym wyznacznikiem decyzyjnym jest ich skuteczność przekazu.


Wg raportu Dynamic Logic reklama interaktywna jest bardziej opłacalna niż jej tradycyjny odpowiednik, choć w Polsce możliwości interakcji z klientem nie są jeszcze do końca wykorzystywane. Niemniej jednak polski rynek reklamy ciągle się uczy, przyswaja zachodnie wzorce z lepszym bądź gorszym skutkiem (słaby poziom kampanii mailingowych, często ograniczający się do spamu). Ewoluuje w stronę narrowcastingu, stopniowo odchodząc od masowego audytorium, koncentrując się na wybranych odbiorcach, czy danym segmencie. Dużą rolę odgrywają tu nowoczesne „maszynki” reklamy takie jak min. interaktywne nośniki informacji. Jak to wygląda w praktyce? Co stanowi o sile interaktywnego spotu?

Dokonując oceny interaktywnych nośników reklamy, wyróżnić należy zasadnicze cechy tych produktów:

Innowacyjność – należy przez to rozumieć nie tyle same urządzenia, co nowatorską formę przekazu. Użycie technologii reagującej na ruch ciała, gałek ocznych czy dotyk w przekazach informacyjnych to wciąż w Polsce dyscyplina raczkująca, niemniej jednak o olbrzymim potencjale.

Unikalna Forma - każda kreacja interaktywna charakteryzuje się innym stylem, w zależności od motywu przewodniego, wizualizacji, systemu audio, oprawy efektów czy użytej technologii. Brak określonego szablonu sprawia, że każda produkcja interaktywna jest niepowtarzalna i zindywidualizowana do reklamodawcy. Możliwość wykorzystania zdjęć, prezentacji, filmów, gier i innych elementów daje szeroki wachlarz optymalizacji kreacji wedle własnych potrzeb.

Adaptacja technologii – elastyczność rozwiązań i szerokie możliwości instalacji systemów interaktywnych są dużym atutem nośników interaktywnych. Łatwość dopasowania nośników reklamy do podłoża i otoczenia poszerza możliwości wykorzystywania tych systemów. Przykładowo może być to każda podłoga, ściana, stół, lub inny obiekt płaski, na którym wyświetlona zostanie projekcja. Jednym z nielicznych ograniczeń jest światło dzienne, które powinno być zredukowane w takim stopniu, by projekcja była w pełni widoczna dla odbiorców.

Interakcja z klientem – produkty interaktywne „zaczepiają” klientów dynamiczną animacją oferując im możliwość wpływania na przekaz w zależności od ich gestu, ruchu, spojrzenia. Z jednej strony są doskonałym wabikiem na klientele, która docenia nową technologię, z drugiej angażują, bawią, nawiązują dialog.

Na uwagę zasługuje fakt, który dla mnie jest szczególnie ważny, a więc zmiana odbiorcy przekazu z biernego, obojętnego na aktywnego i w pełni zaangażowanego uczestnika spotu interaktywnego. To odbiorca wykonuje pierwszy ruch, on decyduje czy skorzysta z przekazu jak również decyduje o informacjach, które go interesują, np. za pomocą palca może wybrać na ekranie dotykowym interesujące go zakładki, artykuły, animacje itd. Innym znanym mi przykładem może być ściana multimedialna, gdzie za pomocą ruchu ręki klient ma możliwość zapoznania się w funkcjonalnością telefonu komórkowego. Prosty interfejs oraz intuicyjne sterowanie ciałem to ważny element zarówno od strony reklamodawcy jak i reklamobiorcy.

Skuteczność - jest to podstawowy parametr decydujące o wyborze rodzaju i formy reklamy. Badania skuteczności przeprowadzone przez Business Process Institute Sp. z o.o potwierdziły wyjątkową skuteczność interaktywnych nośników reklamowych.
Pogłębione badania potwierdziły, iż połączenie podłogi i on-screenu pozwala na kontakt wybitnie jakościowy – widzowie zapamiętywali nie tylko markę i produkt, ale także hasła kampanii i wspomagające przekazy reklamowe. Badania potwierdziły także, iż reklama interaktywna, w podobny sposób do on-screena uniwersalnie trafia do wszystkich grup wiekowych i posiada rekordową akceptowalność: 80,6% widzów podchodzi do reklamy interaktywnej z entuzjazmem.

Potencjał – technologie interaktywne mają za zadanie nie tylko silnie komunikować, lecz również dostarczać pozytywnych wrażeń wpływających na nasz zmysł estetyki. Dialog za pomocą dłoni, nóg, oczu, palców to dopiero początek narodzin nowej interaktywnej reklamy. Wykorzystywanie systemów interaktywnych może mieć miejsce w branży medycznej (interaktywne ćwiczenia dla osób potrzebujących stałej rehabilitacji, lub służyć integracji pacjentów), edukacji (interaktywne krzyżówki – gdzie za pomocą palca uzupełniamy odpowiednie hasła poprzez rysowanie liter, interaktywne quizy – gdzie odpowiadamy na pytania za pomocą ruchu rąk lub nóg), rozrywce (wykorzystanie rozwiązań technologii dotykowej w grach komputerowych, gdzie zamiast myszki używamy palca – bardzo atrakcyjne rozwiązanie dla miłośników gier strategicznych). Wykorzystanie urządzeń interaktywnych i dotykowych jest ograniczone tylko naszą wyobraźnią.

Prestiż – ma wielkie znaczenie dla szanujących się firm, które inwestując w nowe technologie podkreślają walory danej lokalizacji i dostarczają rozrywki.

Podsumowując, produkty interaktywne niezależnie od swojego przeznaczenia są atrakcyjnym produktem na rynku, który jest chłonny nowych rozwiązań informatycznych. Pomimo iż na rynku polskim działa tylko jeden producent multimedialnych nośników, to oferowane urządzenia interaktywne są dość zróżnicowane.

My, klienci różnych sieci, instytucji, firm, sklepów, oczekujemy niebagatelnego przekazu, i nie w formie zasypywania nieistotnymi dla nas informacjami. Jako konsumenci powinniśmy zawsze mieć wybór i możliwość akceptacji lub odrzucenia przekazu reklamowego. Jako klienci domagamy się ciekawego przekazu, opartego o jasne i treściwe dla nas informacje. Degradacja reklamy w ostatnich latach uległa wyraźnej intensyfikacji. Ma to przełożenie na jakość i wartość nie tylko spotów, lecz także naszego biernego i niechętnego stosunku do reklamy.

Mam nadzieję, że choć trochę rozjaśniłem temat produktów interaktywnych, które niewątpliwie są światełkiem w tunelu w dobie natarczywej, bezbarwnej i często nikomu niepotrzebnej reklamy.


Michał Jaworski - Specjalista ds. Marketingu Internetowego

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Nowa era reklamy?

Nowa era reklamy ?


Autor: Michał Jaworski


Jestem ciekaw, kiedy firmy zaczną reklamować się na produktach spożywczych czy w treściach książek, podobnie jak ma to miejsce w magazynach, gazetach czy czasopismach. Jak się przed tym bronić? Niestety, nie wszędzie możemy skorzystać z filtru antyspamowego. Czy reklama musi być obowiązkową, wątpliwą “przyjemnością”?


W dzisiejszych czasach jesteśmy zalewani stertą różnych reklam, często o wątpliwej jakości merytorycznej jak i estetycznej. Dziennie nasz mózg chłonie kilkaset przekazów reklamowych (w USA nawet do 5 tyś!). Reklama jest wszechobecna w naszym życiu, nie opuszcza nas choćby na chwilę. Takie nasycenie staje się coraz bardziej męczące a tym samym - irytujące. Jestem ciekaw, kiedy firmy zaczną reklamować się na produktach spożywczych czy w treściach książek, podobnie jak ma to miejsce w magazynach, gazetach czy czasopismach. Jak się przed tym bronić? Niestety, nie wszędzie możemy skorzystać z filtru antyspamowego. Czy reklama musi być obowiązkową, wątpliwą “przyjemnością”?Otóż...nie do końca.

W ostatnim czasie mamy do czynienia z całkiem nową formą reklamy - reklamą interaktywną. Podstawową różnicą jest zmiana odbiorcy - z biernego w aktywnego uczestnika przekazu reklamowego. Za pomocą ruchu rąk, gałek ocznych czy dotyku możemy przesuwać elementy, stąpać po wodzie, malować a nawet grać w piłkę! Bajer. Jak nietrudno się domyślić reklama interaktywna jest szybciej i lepiej zapamiętywana przez odbiorców, oraz lepiej sprzyja budowaniu świadomości marki, ponieważ stanowi swoistą interakcję z klientem.

Firmy stosujące ten rodzaj reklamy w swoich interaktywnych kampaniach reklamowych stanowią coraz większy odsetek przedsiębiorstw intensywnie stawiających na reklamę. Stosowanie najnowocześniejszych technologii jest przecież atrakcyjne nie tylko dla reklamodawcy.

Coś unikalnego, nowatorskiego, dotychczas niespotykanego zawsze przyciągnie uwagę klienta, choćby z czystej ciekawości. Reklamobiorca podświadomie zapamięta przekaz, gdyż wymaga to od niego skupienia, zaangażowania, i co najważniejsze - chęci.

Czy interaktywne nośniki reklamowe są nową erą komunikacji z klientem? Wszystko wskazuje na to, że tak.


Michał Jaworski - Specjalista ds. Marketingu Internetowego

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Obsługa hostess do imprez

Obsługa hostess do imprez


Autor: Małgorzata B.


Agencja hostess jest miejscem, do którego udajemy się, gdy poszukujemy fachowej obsługi organizowanych przez nas imprez. Są to różnego rodzaju konferencje, pikniki, czy nawet promocje różnego rodzaju artykułów sprzedawanych bądź produkowanych przez naszą firmę.


agencja hostessWszyscy chcemy, aby nasze imprezy obsługiwały jak najbardziej wykwalifikowane hostessy. Warszawa i Poznań, jako duże miasta w których dużo się dzieje, są miejscami, gdzie tych agencji jest chyba najwięcej. Duże zapotrzebowanie na tego typu usługi sprawia, że jest duża konkurencja na rynku tej branży. Agencja hostess jest często pierwszym miejscem, gdzie dziewczyny marzące o byciem modelką mogą rozpocząć karierę i nauczyć się praktycznych umiejętności, przydatnych w tym zawodzie. Hostessy z agencji przechodzą wszelkie niezbędne szkolenia i uczą się zachowań w konkretnych sytuacjach. Obecnie konkurencja na rynku agencji modelek i hostess jest coraz większa. Dlatego dbając o wysoką jakość usług oferowanych swoim klientom agencje dbają, aby zatrudnione u nich hostessy były jak najlepiej wyszkolone. Panie więc znają obce języki, dzięki czemu nie mają problemu z porozumieniem się na przykład z klientami z zagranicy. Ponadto kończą różnego rodzaju szkolenia, na których uczą się między innymi komunikacji międzyludzkiej czy sposobu, w jakim nawiązywać kontakty z osobami o różnych charakterach. Podstawową rzeczą jest także ich nienaganny wygląd, dlatego szczególnie muszą one dbać o swoja aparycję, dlatego dbałość o cerę czy uczesanie jest niezwykle ważną rzeczą. Należy także zadbać o właściwy ubiór, chociaż w większości firma wynajmująca obsługę zapewnia im na czas trwania imprezy stroje firmowe. Jednak gdy tak nie jest, należy ubiór dopasować do rangi imprezy, dlatego na bieżąco muszą one śledzić trendy na rynku mody, aby wyglądać modnie i odpowiednio. Dobre pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i często kluczowe w tej branży, a dobrze dobrana obsługa to podstawa sukcesu dla wielu imprez, dlatego warto postawić na profesjonalizm. Dobra promocja pomaga pozyskać ważnych klientów i budować pozytywny wizerunek firmy, który daje dodatkowe profity jeszcze długo po zakończeniu imprezy.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zlecić czy promować samemu?

Zlecić czy promować samemu?


Autor: RiT


Takie pytanie stawia sobie z pewnością wielu świeżo upieczonych właścicieli serwisów i sklepów internetowych. Zanim zdecydujesz się samemu walczyć z wyszukiwarkami, powinieneś wiedzieć, że to nie jest takie proste, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim nietrudno jest jednym nieprzemyślanym ruchem zepsuć cała pracę.


Ponadto kompleksowe SEO to długotrwały proces, któremu trzeba systematycznie, najlepiej codziennie poświęcać trochę czasu - czy warto? Najlepsze firmy promujące w wyszukiwarkach mają bardzo rozbudowaną infrastrukturę, dzięki której bardzo trudno będzie im dorównać. Na taką infrastrukturę składa się wiele domen internetowych, serwerów wirtualnych czy serwisów, które wspomagają pozycjonowanie. Wypracowanie takiej bazy zabiera sporo czasu, ale również sporo kosztuje. Osobom, które pytają mnie, co wybrać, polecam zasadniczo korzystanie z działalności wyspecjalizowanych osób lub firm. SEO - reklama internetowa jest na tyle skuteczna, że warto zainwestować w profesjonalistów. Ich konsekwentna i systematyczna praca przyniesie oczekiwane efekty - wzrost obrotów i zysków. A my sami, jako właściciele serwisu lub sklepu internetowego, będziemy mogli skupić się na innych sprawach, na których znamy się lepiej. Nie oznacza to jednak, że właściciel sklepu internetowego nie powinien posiąść pewnej wiedzy, która pozwoli mu konsekwentnie kontrolować pracę pozycjonerów. A co z modelem rozliczeń? Osobiście polecam dwie formy współpracy z agencją marketingową: Stała współpraca - taka współpraca polega na ustaleniu szczegółowych zadań pozycjonera. Płatności dokonuje się na podstawie faktury wystawionej przez firmę promujacą. Firma pozycjonująca podejmuje się kompleksowej pracy nad serwisem, zazwyczaj jest to w pierwszej kolejności zoptymalizowanie strony, a następnie sytametyczne wzmacnianie pozycji witryny w wyszukiwarkach dla wielu haseł. Pozycjonowanie wybranych haseł - serwis podpisuje w takich przypadkach zazwyczaj krótkoterminową umowę, na podstawie której firma promująca decyduje się wypromowac kilka wybranych przez sewris haseł. W systuacji, kiedy firma wypromuje dane hasło, otrzymuje określoną zapłatę. Która z form jest lepsza? Uważam, że powinniśmy szukać ofert zbliżonych do pierwszego wariantu. W takim przypadku współpraca będzie pełna, a działania kompleksowe. W przypadku drugiego wariantu jest to działanie na ,,pół gwizdka", nie będziemy zadowoleni z takiej współpracy, efekty nie będą dobre, sprzedaż się nie zwiększy, a zyski nie wzrosną. Ale wybór pozostawiam wam. Choć mam nadzieję, że moje skromne kilka zdań ułatwi go wam.


Skuteczne pozycjonowanie twojej strony.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Reklama porównawcza – skuteczna czy nie?

Reklama porównawcza – skuteczna czy nie?


Autor: agata


Reklama porównawcza to forma reklamy dość rzadko stosowana w Polsce. Wynika to być może z faktu, że przedstawienie w reklamie konkurencyjnej marki i jej wyśmianie jest uznawane w środowisku za krok nieuczciwy i haniebny.


Reklama porównawcza to mówiąc krótko reklama,” która umożliwia rozpoznanie rynkowego konkurenta albo towarów lub usług przez niego oferowanych” ( art. 16 ust 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. O zwalczaniu nieuczciwej konkurencji). W jej obrębie wyróżniamy reklamę porównawczą pośrednią – w której nie wymienia się konkretnego produktu konkurencji, ale dość jednoznacznie daje się do zrozumienia o jaki produkt i jakiego producenta chodzi. Reklama porównawcza bezpośrednia w sposób jednoznaczny porównuje nasz produkt z konkretnym przedmiotem. konkretnego producenta.

Taki rodzaj reklamy jest dość szeroko wykorzystywany w USA – „wojny reklamowe” między Coca Colą i Pepsi Colą oraz między firmami komunikacyjnymi. W Polsce reklama porównawcza jest może być stosowana jeśli:

- nie jest reklamą wprowadzającą w błąd,

- w sposób rzetelny i dający się zweryfikować na podstawie obiektywnych kryteriów porównuje towary lub usługi zaspokajające te same potrzeby lub przeznaczone do tego samego celu,

- w sposób obiektywny porównuje jedną lub kilka istotnych, charakterystycznych, sprawdzalnych i typowych cech tych towarów i usług, do których może należeć także cena,

- nie powoduje na rynku pomyłek w rozróżnieniu między reklamującym a jego konkurentem, ani między ich towarami albo usługami, znakami towarowymi, oznaczeniami przedsiębiorstwa lub innymi oznaczeniami odróżniającymi,

- nie dyskredytuje towarów, usług, działalności, znaków towarowych, oznaczeń przedsiębiorstwa lub innych oznaczeń odróżniających, a także okoliczności dotyczących konkurenta,

- w odniesieniu do towarów z geograficznym oznaczeniem regionalnym odnosi się zawsze do towarów z takim samym oznaczeniem,

- nie wykorzystuje w nieuczciwy sposób renomy znaku towarowego, oznaczenia przedsiębiorstwa lub innego oznaczenia odróżniającego konkurenta ani też geograficznego oznaczenia regionalnego produktów konkurencyjnych,

- nie przedstawia towaru lub usługi jako imitacji czy naśladownictwa towaru lub usługi opatrzonych chronionym znakiem towarowym albo innym oznaczeniem odróżniającym.

W środowisku reklamowym taka forma reklamy jest uznawana za pogwałcenie zasady wolnej konkurencji i za krok nieuczciwy oraz naruszający dobra innego producenta. A co na to konsumenci?

Okazuje się, że reklama porównawcza trafia lepiej do ich wyobraźni niż reklama nie porównująca produktów różnych marek. Jest łatwiej zapamiętywana. Ponadto według specjalistów ten typ reklamy przynosi konsumentom sporo korzyści. Klient jest zainteresowany uzyskaniem jak najpełniejszej wiedzy o jakimś towarze bądź usłudze, a odwołanie się do propozycji rynkowej innych producentów ułatwia to zadanie. Prowadzi to także do zaostrzenia konkurencji między markami, które walczą o klienta w tym samym segmencie rynku, co często powoduje obniżenie cen, udoskonalenie produktu i poszerzenie oferty – co z punktu widzenia konsumentów jest zjawiskiem korzystnym.

Z jednej strony mamy więc zupełnie nowe, ciekawe narzędzie do promocji własnej marki z drugiej zaś ostre protesty przeciwko nieuczciwej konkurencji. Należy pamiętać, że reklama porównawcza nie może być stosowana dowolnie, istnieją pewne granice, których przekroczenie może skończyć się poważnymi konsekwencjami prawnymi a w rezultacie utratą zaufania ze strony klientów.


agata b.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.