niedziela, 3 stycznia 2016

Promocja firmy z dotacją

Promocja firmy z dotacją


Autor: tomaszhoffmann


Promocja projektu objętego dotacją to obowiązek firmy korzystającej z dotacji. Ale okazuje się, że wcale nie trzeba do tematu podchodzić "jak pies do jeża" i konieczność przekuć na korzyść. Ale, żeby promocja projektu z dotacją była intensywna, medialna i efektywna trzeba wszystko zawczasu zaplanować.


Promocja projektu objętego dofinansowaniem to obowiązek, ale też dodatkowe możliwości

Realizacja każdego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej obligatoryjnie powinna uwzględniać jego promocję. Promowanie takiego projektu, jeśli odbywa się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa i zasadami może zostać objęte dofinansowaniem. Niestety, brak wypełnienia tego obowiązku może skutkować korektą finansową, a w szczególnych przypadkach wręcz koniecznością zwrotu całej przyznanej dotacji wraz z odsetkami od wypłaconych do momentu wydania decyzji kwot. Pomimo faktu, że promowanie realizowanego projektu nie jest tak ważne, jak przedsięwzięcie samo w sobie, warto poświęcić zasoby na optymalne wypełnienie tego zadania. Optymalne, to znaczy takie, które nie tylko zapewni wywiązanie się z nałożonych umową dotacyjną obowiązków, ale dodatkowo przyniesie korzyści dla projektu i pośrednio podmiotu go realizującego.

Rys prawny

Wszystkie podejmowane działania informacyjno-promocyjne, aby zostały objęte dofinansowaniem, muszą być zgodne z przepisami wspólnotowymi i krajowymi. Podstawowym drogowskazem w tym zakresie są Rozporządzenia Komisji Europejskiej. Dodatkowo każdy beneficjent powinien zapoznać się z krajowymi uszczegółowieniami w zakresie informacji i promocji, np:

- wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury;

- planami komunikacji poszczególnych programów operacyjnych.

Warunkiem objęcia dotacją działań informacyjno-promocyjnych jest przedstawienie ich we wniosku o dofinansowanie. Należy właściwe je zaplanować opracowując strategię określającą np. grupę docelową, najskuteczniejsze i dopasowane narzędzia oraz kanały. Działania informacyjno-promocyjne należy także uwzględnić w harmonogramie prac oraz co ważne, w budżecie projektu. W przeważającej ilości programów nie zakłada się limitu wydatków na te cele. Najczęściej wystarczy kierować się zdrowym rozsądkiem planując te działania i wynikające z nich wydatki: kwota przeznaczona na promocję projektu powinna odpowiadać jego wielkości, zasięgowi, rodzajowi i celom.

Formy promocji

Przepisy dotyczące konstruowania działań informacyjno-promocyjnych mają na celu spowodowanie poinformowania jak najszerszego grona opinii publicznej o realizacji projektu z pomocą dotacji z funduszy europejskich:

- poinformowania osób i podmiotów będących w jakikolwiek sposób powiązanych z projektem o fakcie zrealizowania projektu z udziałem pomocy Unii Europejskiej;

- poinformowania społeczeństwa, że projekt korzystał z dotacji, aby kształtować obraz skali pomocy płynącej z Unii.

W pewnym zakresie podejmowane działania są ściśle zdefiniowane. Należą do nich tablice informacyjne, trwałe umieszczenie informacji o dotacji na przedmiotach zakupionych lub wytworzonych z pomocą dotacji czy też komunikowanie we wszelkiej dokumentacji, nawet w najmniejszej mierze powiązanej z projektem, o fakcie korzystania z subwencji.

Oprócz działań obligatoryjnych promocja powinna obejmować także takie działania jak:

- dystrybucja materiałów reklamowych (plakaty, ulotki, foldery, broszury, książki),

- komunikacja internetowa (strona, newsletter, bannery, boksy reklamowe),

- reklama (bilboardy, reklama w prasie, radiu telewizji, środkach transportu publicznego).

- działania PR (w ramach konferencji, targów, w prasie, radiu i telewizji).

Na szczególną uwagę bezwzględnie zasługuje ten ostatni zakres realizacji działań informacyjno-promocyjnych. Dla wielu mediów funkcjonowanie przemysłu, branż i poszczególnych przedsiębiorstw jest ważnym zagadnieniem, o które opierają swoją strategię działania. Oznacza to, że inicjując działania PR dotyczące realizowanego, często ambitnego, pozytywnie oddziaływującego na otoczenie przedsięwzięcia firma relatywnie małym kosztem może zwrócić na siebie „kamery i mikrofony”. Podjęte dzięki dofinansowaniu działania mające na celu przedstawienie projektu to wystąpienia na konferencjach, w audycjach radiowych lub telewizyjnych czy w ramach sponsorowanego artykułu w czasopiśmie lub gazecie. Oprócz wypełniania obowiązku beneficjenta pozwalają pokazać się firmie kontrahentom, klientom i konsumentom swoich produktów. A wszystko to może dziać się we wsparciu dotacji.

Należy oczywiście pamiętać o tym, że zaplanowane działania promocji projektu powinny odpowiadać jego wielkości, zasięgowi, rodzajowi i celom. Tym niemniej dobierając konferencje promujące przedsiębiorczość, selekcjonując media biznesowe, szczególnie nakierowane na grupę docelową spójną z obszarem naszego projektu z dotacją możemy mieć pewność, że wpiszemy się w oczekiwania ewaluatorów decydujących o zarekomendowaniu naszego projektu do dotacji.


Autorem tekstu jest Tomasz J. Hoffmann, Partner Zarządzający PNO CEE BV, Prezes Zarządu PNO Consultants sp zoo

Chcesz dowiedzieć się więcej? zapraszam: pnocee.pl i na mój blog

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Długopis reklamowy - marketing stosowany

Długopis reklamowy- marketing stosowany


Autor: Monika Kwapis


Przeciętny człowiek jest niemal bombardowany przez reklamy, dlatego w poszukiwaniu nowych nośników marketingowych, większość tradycyjnych chwytów reklamowych jest wypierana przez coraz to ciekawsze. Jednym z częściej wybieranych są gadżety reklamowe. Długopis reklamowy jest tym najpopularniejszym, najchętniej wybieranym.


Nieodłącznym elementem każdego biura jest długopis. Można go zauważyć zarówno na biurku sekretarki, jak i w gabinecie prezesa. Ważną więc jego cechą jest to, że wyglądem może dostosować się do wymogów klienta. Ale długopis jako wyposażenie biura musi być także funkcjonalny, góruje on nad innymi akcesoriami piśmienniczymi dzięki wygodzie z jaką się go używa. Długopis jest tanim, szybkim i wygodnym sposobem do zapisania ważnych informacji bez pomocy elektroniki. Wie o tym każdy, kto choć raz musiał szybko zapisać ważne informacje, takie jak numer telefonu, adres czy choćby listę zakupów. Długopis w takich sytuacjach okazuje się niezastąpiony. Dlatego powinien być zawsze pod ręką, ponieważ może być potrzeby w każdej chwili. Nieważne czy to w biurze, czy przy załatwieniu spraw w urzędzie. Długopis jest obecny zawsze i wszędzie. Warto to wykorzystać i użyć go do promocji twojej firmy.

Długopis jako tak rozpowszechniony przyrząd do pisania, może okazać się zmyślnym narzędziem marketingowym, za pomocą którego logo twojej firmy będzie wielokrotnie zauważone przez klienta, któremu ów długopis sprezentujesz oraz przez osoby z najbliższego otoczenia, np. przez współpracowników.

Długopisy z logo jako narzędzia reklamowe nie są drogie w wykonaniu, mają także przewagę nad tradycyjną formą reklamy - mam tu na myśli reklamę w gazecie, telewizji czy ulotkę. Wszyscy wiemy, że ulotka bardzo szybko zostaje wyrzucona, czasem nawet nie obejrzana przez odbiorcę, reklama w telewizji jest drogim środkiem prezentacji twojego produktu i nie daje gwarancji przyciągnięcia uwagi odbiorcy, a gazety już nie cieszą się taką popularnością jak kiedyś. Długopisy promocyjne znacznie wyprzedzają inne reklamy swoją funkcjonalnością. Są nie tylko reklamą, ale także przedmiotami codziennego użytku, dzięki czemu codziennie służąc klientom będą również wspomagały twoją kampanię reklamową w sposób nienachlany, lecz skuteczny. Moim zdaniem, a raczej nie będę tu odosobniona, jest to bardzo atrakcyjna cecha takiej formy promocji. Długopisy reklamowe są dla osób, które cenią sobie wydajność oraz efektywność.


Monika http://promocyjne.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Kubek promocyjny - reklama na dzień dobry

Kubek promocyjny- reklama na dzień dobry


Autor: Monika Kwapis


Gadżety reklamowe są nowym, ciekawszym sposobem prezentacji twojej firmy. Jednym z najbardziej popularnych jest kubek reklamowy, który jest atrakcyjny przez to, że można go używać, a nie tylko biernie oglądać. Taka forma reklamy może okazać się o wiele skuteczniejsza niż tradycyjne formy reklam, które stają się nudne w odbiorze.


Zwykły kubek jest przedmiotem, który towarzyszy nam od rana. Jest z nami już przy pierwszej porannej kawie czy herbacie. Ciężko jest nawet wyobrazić sobie zwykłe śniadanie bez jego obecności. Kubek jest znacznie wygodniejszy od filiżanki, która jest mniej pojemna i ma bardziej zobowiązujący kształt. Jako przedmiot codziennego użytku idealnie nadaje się na narzędzie marketingowe, kubki z nadrukiem będą wielokrotnie zarejestrowane poprzez codzienne użytkowanie przez osobę, której jeden z takich kubków sprezentujesz. Będą również przez lata obecne w kuchni klienta, dzięki czemu ów klient będzie przywiązany do loga, które będzie zamieszczone na kubku.

Kubki jako najbardziej rozpowszechnione naczynia na napoje ciepłe, są obecne w każdym domu. Dlatego warto je wykorzystać w celach marketingowych. Kubki reklamowe dają okazję odbiorcy do zapoznania się z logiem, które na nich umieścisz. Niemal każdego dnia kubki takie będą służyły klientom przy jednoczesnym prezentowaniu zamieszczonych na nich wizerunków. Reklama taka może okazać się o wiele bardziej skuteczna niż tradycyjna forma reklamy, czyli taka zamieszczona np. w gazecie, telewizji czy na ulotce. Wszyscy wiemy, jak mało uwagi odbiorca poświęca ulotce, która nawet najatrakcyjniejsza, jest tylko ulotką, która nie zachęca w jakiś szczególny sposób do zakupu reklamowanego produkt, reklama w telewizji też nie do końca jest skuteczna, ponieważ część osób wykorzystuje przerwę reklamową na zrobienie herbaty lub odwiedziny toalety i trzeba wziąć pod uwagę, że taka reklama może być irytująca, zwłaszcza, gdy przerywa ulubiony serial. Reklama zamieszczona w gazecie również może nie spełnić oczekiwań ponieważ bardzo łatwo jest ją ominąć, przewracając stronę. Internetowe reklamy są moim zdaniem skuteczne tylko wtedy, gdy odbiorca przeszukuje internet w poszukiwaniu czegoś konkretnego. Gdy sam wie czego szuka, tylko nie zna konkretnej firmy zajmującej się pożądaną dziedziną. Gdy reklama sama się ukazuje na różnych portalach, nawet związanych z preferencjami internauty, nie do końca będzie spełniać swoje przeznaczenie, ponieważ użytkownicy internetu są przyzwyczajeni do natłoku informacji, i potrafią skutecznie przefiltrować treści, wtedy reklama najczęściej zostaje niezapamiętana. Kubki promocyjne nie dadzą się tak łatwo zbyć. Kubki z logo mogą bardzo skutecznie wspomóc twoją kampanię reklamową.


Monika http://promocyjne.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Jak powstają banery reklamowe?

Jak powstają banery reklamowe?


Autor: Karolina Retryl


Wielkie i kolorowe banery widzimy na co dzień: zarówno w pomieszczeniach, jak i na zewnątrz. Najczęściej obecne są podczas różnego rodzaju imprez – większych i mniejszych, sportowych i muzycznych.


Widujemy je również w miastach. Znajdują się na ścianach, balustradach i ogrodzeniach, są rozpięte na specjalnie przygotowanych stelażach lub też między budynkami nad ulicą. Jak baner reklamowy wygląda, wie każdy. A gdzie i jak powstaje?

Miejsce: drukarnia solwentowa

Miejscem, w którym powstają banery reklamowe jest drukarnia wielkoformatowa, zwana również solwentową. Maszyny drukujące, które się w niej znajdują to plotery solwentowe. Działają one na podobnej zasadzie, jak drukarki atramentowe. Różnią się od nich natomiast nie tylko wielkością, ale i farbą, gdyż nie jest to atrament, tylko kolorowy rozpuszczalnik. Głowica plotera rozprowadza go wszerz przeznaczonej do zadrukowania powierzchni.

Materiałem, z którego tworzy się baner, jest tkanina z polichlorku winylu (PCV), które zarówno wyglądem, jak i w dotyku przypominać może grubą ceratę. Co ciekawe, podłoże, na którym drukuje się banery, nazywa się w drukarskim żargonie właśnie banerem. Ploter natomiast może drukować również na papierze, tkaninie flagowej, poliestrowej oraz foliach.

Ploterem, który drukuje grafikę na banerach reklamowych, jest ploter rolowy pobierający materiał, na którym znajdzie się nadruk, z rolki. Przypomina to trochę wydruk paragony z kasy fiskalnej, tylko w większym wymiarze i wolniej. W drukarniach znajdują się plotery, które drukują na podłożu o szerokości do 160, 320 i 500 cm. Na rolce natomiast znajduje się zwykle od 25 do 50 m „banerowego” materiału.

Proces: druk wielkoformatowy

Jeśli planowana jest produkcja banneru reklamowego o wymiarach 140 cm x 400 cm, drukarz musi włączyć ploter i założyć rolkę z materiałem. Rolka, zgodnie z podaną wyżej „rozmiarówką” będzie miała 160 cm. Gdy zostanie uruchomiony druk, głowica plotera będzie nanosić rozpuszczalnik na podłoże, przesuwając się w prawo i w lewo, a mechanizm zadba o systematyczne rozwijanie rolki. Wokół natomiast można poczuć zapach rozpuszczalnika. Gdy baner zostanie wydrukowany, drukarz musi odciąć zadrukowana płachtę i rozkłada ją, by wydruk wysechł.

Końcowa obróbka: zgrzewanie i oczkowanie

Gdy baner wyschnie, następuje jego przycinanie. Zostawia się wtedy od 3 do 5 cm zapasu na każdym jego boku. Nadmiar ten potrzebny jest do zrobienia zakładek, które zostaną następnie przygrzane do spodu baneru, co wzmocni jego boki. Potrzebne jest tu urządzenie zwane zgrzewarką. Sam zgrzew natomiast, powinien być gładki i równy, nie może się marszczyć. Na nim, przy pomocy urządzenia zwanego oczkownicą lub oczkarką, nabijane są metalowe oczka, służące do mocowania baneru w docelowym miejscu. Oczka muszą być nabite na zakładce tak, aby nie obracały się wokół własnej osi. W przeciwnym razie mogą wypaść i utrudnić mocowanie baneru oraz doprowadzić do uszkodzeń. Po zgrzaniu i nabiciu oczek baner jest gotowy do zawieszenia. Pojedyncze banery trafiają do klientów zwinięte w rulon i owinięte folią stretch.


Artykuł został napisany we współpracy z serwisem Apla.eu

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Parasol reklamowy

Parasol reklamowy


Autor: Monika Kwapis


Istnieje wiele sposobów na docieranie do klientów, coraz częściej stosowanym sposobem są gadżety reklamowe. Jest tak nie bez powodu, są one skuteczne, tanie w wykonaniu oraz mogą być na co dzień używane przez odbiorców. Jednym z tych popularniejszych jest parasol.


Parasol jako najpopularniejszy z akcesoriów przeciwdeszczowych, służy nam nie tylko skuteczną ochroną przed deszczem, ale może także pełnić rolę małoinwazyjnej, lecz efektywnej reklamy. W okresie jesiennym jest pewnym elementem krajobrazu miasta, dzięki czemu parasol z nadrukiem niewątpliwie zostanie zauważony przez potencjalnych klientów.

Reklama taka działa jakby podwójnie, po pierwsze logo zamieszczone na parasolu jest dostrzegane przez osoby, które ów parasol otrzymają, po drugie podczas używania parasola jest dostrzegana również przez wszystkich przechodniów znajdujących się w jego okolicy. Moim zdaniem jest to idealna okazja, aby reklamować swoje logo. Parasol reklamowy jako jeden z nielicznych gadżetów reklamowych daje możliwość prezentowania swojej reklamy tylu osobą każdego dnia (deszczowego). Żaden inny gadżet reklamowy nie może pochwalić się taką wysoką oglądalnością. Na korzyść parasola jako materiału na narzędzie reklamowe działa dodatkowo jego rozmiar, który jest ciężki do niezauważenia na ulicy. Parasol z nadrukiem jest znacznie skuteczniejszy niż tradycyjna forma reklamy, mam tu na myśli gazety, spoty telewizyjne, internet czy ulotki. W dzisiejszych czasach gazety nie są już głównym nośnikiem informacji, a więc reklamy tam zamieszczone mają mały zakres działania, łatwo jest też je ignorować, przewracając stronę na następną, reklama w telewizji jest niezauważana przez widzów, którzy w tym czasie wolą skorzystać z toalety, przejść się do kuchni lub poskakać po kanałach. Reklamy internetowe są irytujące i nie budzą pozytywnych emocji u odbiorców, którzy nie mają ochoty na przeglądanie dodatkowych treści podczas korzystania z Internetu. Ulotka jest moim zdaniem jednym z najmniej skutecznych trików marketingowych.

Pomimo tego, że ulotka może być bardzo atrakcyjna graficznie, odbiorcy poświęcają jej bardzo mało uwagi, najczęściej od razu się jej pozbywają, przy najbliższym koszu na śmieci. Parasol z nadrukiem ma przewagę nad wymienionymi nośnikami reklam, ponieważ jest nie tylko formą reklamy, ale także przedmiotem codziennego użytku w okresie deszczy. Taka forma marketingu jest jedną z bardziej skutecznych i popularnych.


Monika http://promocyjne.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.