sobota, 7 lutego 2015

Claude Hopkins: 5 lekcji reklamy od genialnego Hopkinsa

Claude Hopkins: 5 lekcji reklamy od genialnego Hopkinsa


Autor: Ł.D. Kamiennik


Claude Hopkins był jednym z największych ludzi reklamy. Powtarzał, że reklama jest wyłącznie po to, aby sprzedawać towary i usługi, przez co jej skuteczność można oceniać po ilości sprzedaży, jakiej dokonuje.


Pracował dla wielu agencji reklamowych. W wieku 41 lat został zatrudniony przez Alberta Laskera (z Lord & Thomas) za pensję $186,000 rocznie — co w przeliczeniu na dzisiejszą wartość złotówki wynosi około 10,1 miliona złotych.

Claude Hopkins, w przeciwieństwie do innych copywriterów, ZAWSZE robił bardzo głęboki research (badanie produktu, rynku, potencjalnego kupującego), przez co potrafił stworzył niezwykle skuteczny tekst dający mocne powody-dlaczego potencjalny klient powinien dokonać zakupu.

Hopkins wierzył, że dobry produkt ma wystarczającą siłę sprzedażową sam w sobie. I jest to pierwsza lekcja, jakiej nauczył się w reklamie …

LEKCJA #1:
Daj produktowi się sprzedać

Pierwszą lekcję reklamy, Claude Hopkins odebrał będąc 12-letnim chłopcem. Kiedy jego matka została wdową, musieli wraz z rodzeństwem pomóc utrzymać rodzinę. Jedną z rzeczy, jaką wytwarzali, była pasta do czyszczenia srebra. Formowali ją w kostki, następnie ładnie pakowali, po czym Claude sprzedawał ją po szkolnych zajęciach.

Odkrył, że kiedy spotyka gospodynie domowe i mówi im o paście stojąc w drzwiach, sprzedaje w 1 domu na 10. Lecz kiedy wchodzi do pokoju i czyści trochę srebra, sprzedaję w 9 na 10.

W ten sposób nauczył się, żeby pozwolić produktowi, aby sprzedawał się sam. Rozdawał odtąd prawdopodobnie więcej bezpłatnych próbek i darmowych opakowań, niż jakikolwiek inny człowiek. Nigdy więcej nie pomyślał, aby zaczynać kampanię reklamową bez próbek podobnie, jak nie pomyślałby o sprzedawaniu towarów bez próbek, chodząc od domu do domu jako akwizytor.

Jednak w późniejszym czasie Hopkins nauczył się, że rozdawanie próbek, o które się nie prosiło, czyni więcej szkody, niż pożytku. Obniża wartość produktu i sprawia, że traci on poszanowanie ze strony ludzi. Nigdy więc nie dawał próbek, jeśli ktoś o nią nie poprosił. Dawał je tylko tym, którzy czytali jego historyjkę w tekście reklamowym i są wystarczająco zainteresowani, aby napisać z prośbą o jej wysłanie.

Często oferował duże opakowania, lecz nigdy w sposób, który obniża wartość danego produktu. Kupował od sprzedawcy to opakowanie i płacił mu cenę, jaką sobie życzył. Kryje się za tym ogromna psychologiczna różnica. Trudno ludziom kupić produkt, który swego czasu był bezpłatny. Lecz kupić produkt i zapłacić za niego pełną cenę po to, aby ktoś mógł go spróbować, robi wrażenie na odbiorcy. Taki produkt musi być doskonały, w przeciwnym razie nikt nie postępowałby w ten sposób.

LEKCJA #2:
Zaoferuj upominek … daj powód … wzbudź ciekawość

Drugą lekcję reklamy odebrał mając dwadzieścia lat. Pisał reklamy dla wielu detalicznych sprzedawców. Wyroby aluminiowe zaczynały być wtedy modne. Wyspecjalizował się w tym, ponieważ czuł, że powinno znaleźć się ono w każdym domu, tymczasem znajdowało się w bardzo niewielu.

Odkrył, że reklamy zapraszające kobiety na pokazy wyrobów aluminiowych dawały niewielki odzew przy wysokim koszcie jego uzyskania. Lecz kiedy zaoferował upominek za przybycie w jakimś określonym dniu, uzyskiwał szybką reakcję i zyskiwał dwudziestokrotną oszczędność wydatków na każdą osobę opłaconą tym upominkiem.

Zamiast mówić kobietom „Przyjdź kiedy chcesz”, ustalał określoną godzinę i dzień. Drukował w reklamie przypominacz, który można było wyciąć, aby nie zapominała.

W celu zapewnienia sobie sprawdzenia przez potencjalnego klienta produktu, Hopkins oferował jakiś prezent lub inną zachętę, co okazało się redukować koszt pozyskiwania klientów.

W niedługo po tym, Hopkins odkrył, że może zwiększyć rezultaty czterokrotnie, nie mówiąc, czym jest prezent lub upominek! Wniosek płynie z tego następujący: Ciekawość jest silniejszym motywatorem niż po prostu prezent.

LEKCJA #3:
Udramatyzuj temat, kiedy tylko można

Kolejna lekcja, jakiej się nauczył pochodzi z reklamy tłuszczy roślinnych. Robił bardzo niewielkie postępy, mówiąc jedynie o tłuszczach roślinnych, przeciwstawiając je tłuszczom zwierzęcym. Wiedział, że jeśli nie zrobi czegoś, co poskutkuje dobrymi rezultatami, może stracić swoją pracę.

Wobec tego, kazał upiec w domu towarowym w Chicago największe ciasto na świecie. Upieczono je właśnie na tych tłuszczach roślinnych, które miał rozreklamować.

Reklamował je jak cyrk, co sprowadziło ponad sto tysięcy kobiet w ciągu jednego tygodnia, które przyszły zobaczyć olbrzymie ciasto. Hopkins zaserwował im próbki. Zaoferował następnie nagrody dla tych osób, które kupią tłuszcz danego dnia.

Akcja okazała się olbrzymim sukcesem. Sprzedaż tłuszczu roślinnego zaczęła przynosić zyski w ciągu jednego tygodnia. Niedługo potem, upieczono podobne ciasta w wiodących sklepach w setce miast, co uczyło produkt sukcesem na skalę światową.

W ten sposób, Claude Hopkins uratował swoją pracę, zwiększył reputację i nauczył się następującej lekcji: Aby udramatyzować temat, kiedy tylko się da.

LEKCJA #4:
Ludzie czytają wszystko, co ich interesuje

Lekcji pisania tekstów udzieliła Hopkinsowi reklama wysyłkowa. Tworzył nocami reklamy dla różnych produktów. Miał czarno ma biały rezultaty każdej z nich. Odkrył, że każda marnotrawiona przestrzeń podwyższa jego koszty. Na przykład, użycie nieprzydatnej ilustracji, zajmującej 1/3 strony podwyższało koszty o 50%.

Użycie dwukrotnie większej czcionki również podnosiło koszty uzyskania odpowiedzi o połowę.

Nauczyło go to ekonomii przestrzeni. Odkrył, że ludzie czytają wszystko, co jest napisane czcionką 8-punktową (lub mniejszą) pod warunkiem, że jest to dla nich interesujące. Odkrył, że większa czcionka nie dawała większej ilości czytelników.

Podobnie ilustracje.

Ludzie czytają reklamy tak, jak wszystko inne, ponieważ temat jest dla nich interesujący. Decyzję o przeczytaniu danego tekstu podejmują na podstawie nagłówka — obojętnie, czy jest to reklama czy zwykły artykuł.

Jak twierdzi Hopkins w swoich książkach, uratował reklamodawcom miliony dolarów dzięki zasadzie ekonomii przestrzeni.

Lekcja #5:
Odwołuj się poprzez nagłówek
do profilu potencjalnego klienta

Hopkins odkrył, że nagłówki są niezwykle różne w swojej sile sprzedażowej. Pewna reklama może przyciągnąć poprzez jeden nagłówek dziesięć razy więcej osób, niż ta sama reklama z innym nagłówkiem. Nauczyło go to, aby w przypadku KAŻDEGO produktu odwołać się do właściwych potrzeb potencjalnego kupującego.

Od tej pory, nigdy nie wypuszczał w wielkiej ilości reklam, które nie zostały przetestowane. Odkrył bowiem, że jeden rodzaj apelu może generować zapytania o próbkę po $14,20 za każde, podczas gdy inny apel — dotyczący tego samego produktu, może generować zapytania po 40 centów każde.

W ten sposób Hopkins nauczył się, aby nigdy nie wydawać dużych pieniędzy na spekulacje i zgadywanki. Zawsze najpierw testował kilka wersji danej reklamy, po czym wybierał tę najskuteczniejszą, która posłużyła do reklamowania produktu na dużą skalę.


Po więcej na temat pisania tekstów, copywritingu
& reklamy ... zapraszam na bloga: www.TotalCopywriting.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

JAK napisać tekst reklamowy (uwagi ogólne)

JAK napisać tekst reklamowy (uwagi ogólne)


Autor: Ł.D. Kamiennik


Jak napisać tekst reklamowy? Cóż, dobra reklama prasowa (lub list sprzedażowy online — ang. sales letter) to wiadomość! Pomyśl o gazetach. Które tematy czytasz w niej najchętniej? Chyba nie zawsze te z chwytliwymi, rzucającymi się w oczy nagłówkami, prawda?


Nie jest to nic dziwnego. Sama „prezentacja” nie jest już interesująca. Dzisiaj przyciągają korzystne wiadomości budzące zainteresowanie czytelnika!

Bez interesujących dla czytelnika wiadomości, agresywne podkreślenie danej reklamy poprzez wyrazisty nagłówek powoduje, że po prostu widzimy dany tekst.

Lecz widzieć i czytać … to dwie różne rzeczy.

Widzimy wiele rzeczy przez szybę, jadąc samochodem, których nie jesteśmy nawet świadomi, że widzimy. Widzimy je, nie uświadamiając ich sobie, nie przyswajając ich sobie, przez co nie wywierają one na nas najmniejszego nawet wpływu.

Chociaż one są, nie zostawiają w naszym umyśle ŻADNEGO wrażenia.

Podobnie jest z elementami i tekstem reklamowym. Kiedy brakuje w niej wartościowych informacji budzących w czytelniku zainteresowanie, staje się ona po prostu słaba.

Z kolei, mając w sowim tekście wystarczająco interesujące wiadomości już w nagłówku oraz wprowadzeniu (lead-copy), krzykliwa ekspresja danego tekstu jest zbędna, a czasami wręcz lekko szkodliwa.

DO ZAPAMIĘTANIA: Sama ekspresja — czyli wizualny sposób przedstawienia reklamy lub tekstu reklamowego (we wszystkich formach), nie może nigdy zrekompensować braku informacji uderzających w obszary zainteresowań potencjalnego klienta, które powinny znajdować się już od samego początku — nagłówka tekstu reklamowego.

Ekspresja nie może bowiem wzbudzić Najbardziej Oczekiwanej Reakcji (NOR), która powinna być efektem między innymi wytworzenia przekonania i wiarygodności w stosunku do przedmiotu sprzedaży.

Reklama, która ma wytworzyć w czytelniku chęć podjęcia NOR, powinna być czytana przez niego z równie dużym zainteresowaniem, co zwykła wiadomość gazetowa z ostatniej chwili.

Tekst powinien być tak napisany, aby tworzyć w umyśle czytelnika obrazy (składające się na historyjkę, w której jego życie ulega poprawie za sprawą korzyści wynikających z użytkowania reklamowanego produktu) … co w efekcie prowadzi do wytworzenia „impulsu zakupowego”, który z kolei pobudza do podjęcia (natychmiastowego) działania.

WNIOSEK: Doskonała oprawa, powodująca zauważenie danej strony www z tekstem sprzedażowym … danej reklamy prasowej … na niewiele się zdaje, jeśli reklama nie osiąga nic ponadto to (przeczytanie jej przez czytelnika).

Jasne wiadomości budzące zainteresowanie czytelnika są więc fundamentalną rzeczą, jaka powinna znaleźć się w nagłówku (ewentualnie w deck-copy), oraz jakie powinny być rozwinięte we wprowadzeniu (lead-copy).

OK, mamy to. CO TERAZ!?
Jak napisać resztę tekstu reklamowego?

Mając powyższą, zasadniczą sprawę załatwioną, czas zabrać się za część główną tekstu reklamowego (body-copy).

Sporo osób nie może oprzeć się pokusie ubarwiania i strojenia swoich tekstów reklamowych w rozmaite obrazki, ramki i inne ozdobniki. Tymczasem, fundamentalną rolę odgrywa po prostu dalszy tekst, nie ozdobniki.

Nie ma zatem potrzeby zaprzątać sobie nimi głowy. Skupmy się na TEKŚCIE …

… Powinien on być napisany oczywiście mniejszą czcionką niż nagłówek (headline) i deck-copy lub sub-headline.

Mało tego, że mniejszą, to jednocześnie jednolitą czcionką. Tekst prowadzący powinien być napisany takim samym krojem.

Sam styl natomiast powinien dawać wrażenie artykułu prasowego, nie mowy sprzedawcy. Jedyne, co powinno łączyć go ze sprzedażą … to wykorzystanie jej reguł. Nie języka.

Język powinien być dostosowany do tego, którym posługuje się na co dzień potencjalny klient — nasz czytelnik. Znajome słownictwo oraz znajomy styl komunikatu reklamowego, zbliża sprzedawcę „tekstowego” do swojego czytelnika.

Wzbudza jednocześnie zaufanie, ponieważ prosty oraz znajomy język jest charakterystyczny dla szczerości i prawdy.

Teraz, mając przestrzeń wypełnioną korzystnymi wiadomościami budzącymi zainteresowanie … wyrażonymi prostym i zrozumiałym dla czytelnika słownictwem oraz stylem … wizualnie, przedstawionymi w sposób przejrzysty, naturalny, nienachlany … mamy przekaz tak „wsiąkliwy”, że „wsiąka” w potencjalnego klienta bez oporu.

Przekaz ten, powinien być dopasowany do wcześniej stworzonego profilu idealnego klienta. A więc, powinien być wypełniony korzystnymi informacjami, budzącymi zainteresowanie tej konkretnej (często wąskiej — i słusznie!) grupy ludzi. Mają oni charakterystyczne dla siebie problemy, marzenia, potrzeby, pragnienia …

… takie, które zwykle różnią się od problemów, marzeń, potrzeb i pragnień innej kategorii ludzi.

Stąd, przekaz reklamowy (w każdej formie) powinien być maksymalnie dopasowany do grupy ludzi, której chcemy sprzedać dany produkt lub daną usługę, a cała reszta się „nie liczy”.

PRZYKŁAD: Dla firm, żadna inna wiadomość nie budziłaby większego zainteresowania, jak ta, prezentująca rozwiązania, umożliwiające zredukowanie kosztów produkcji jego produktów, albo umożliwiające ulepszenie ich bez ponoszenia dodatkowych kosztów, lub prezentująca sposoby zwiększenia zysków ze sprzedaży.

Nasuwa się kolejny wniosek: Przedmiot sprzedaży (produkt lub usługa) nie powinien być pozbawiony tych korzyści, aby mógł się dobrze sprzedawać.

Innymi słowy, musi stanowić wysoką wartość sam w sobie. W przeciwnym razie, nie ma szans na dobry tekst reklamowy. Wartość oferty (tego, co klient dostaje) musi znacznie przewyższać koszty, jakie ten musi ponieść.

A więc potencjalny klient, zanim zdecyduje się dokonać zakupu, musi poczuć (tak, to dobre określenie, ponieważ wrażenie submodalnościowe jest znacznie ważniejsze od rzeczywistych faktów, jakiekolwiek by one były), że stoi przed inwestycją, która zwróci mu się z nawiązką.

Należy mieć ciągle w pamięci, aby konstruować reklamę (w każdej formie) dopasowaną wyłącznie do potencjalnych klientów, którzy mają potrzebę, którą przedmiot tej reklamy zaspokaja … lub problem, jaki rozwiązuje.

Pod tym kątem należy zadbać o wiadomości budzące zainteresowanie.

Nie ma potrzeby, aby te wiadomości docierały do ludzi niebędących w naszej grupie docelowej. Ich wszystkich można ze spokojem zlekceważyć. W przeciwnym wypadku, narażamy się na nieprecyzyjne dotarcie ze swoim komunikatem do tych właściwych ludzi.

Dobra reklama jest przecież sztuką-sprzedaży-w-tekście.

A dobra sprzedaż oznacza dostosowanie swojej oferty do potencjalnego klienta. Nie do wszystkich ludzi, których uwagę możemy zwrócić na mnóstwo sposobów.

Prawda?

Artykuł opracowany na podstawie materiałów genialnego Johna E. Kennedy’ego oraz rozwinięty na podstawie mojego własnego doświadczenia. /Autor


Po więcej na temat pisania tekstów, copywritingu
& reklamy ... zapraszam na bloga: www.TotalCopywriting.pl

Można też dostać polskie tłumaczenie ponadczasowego
Reason-Why Advertising Johna E. Kennedy'ego KLIK.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

JAK napisać reklamę

JAK napisać reklamę


Autor: Ł.D. Kamiennik


Ten materiał pochodzi z książki J.E. Kennedy'ego pt. "Intensive Advertising". Autor wskazuje dokładnie, jak napisać reklamę. "Intensive Advertising" jest w tej chwili skarbem domeny publicznej. Zapłacono mu za jej napisanie 1 milion 110 tysięcy złotych na dzisiejszą wartość pieniądza!


Przetłumaczyłem ostatni rozdział, który — zdaniem wielu copywriterów — jest najciekawszy, ponieważ Kennedy odpowiada dokładnie na pytanie jak napisać reklamę. Oto on . . .

* * *

Rozpocznij mając właściwy punktu widzenia.

Zastanów się, czemu służy reklamowanie. Mianowicie — aby pomóc sprzedać towary. Niczemu więcej. Pisz tekst mając ten cel na uwadze. Nawet, jeśli zatrudniasz sprzedawców, aby zamykali transakcje.

Nie ograniczaj się, aby jedynie „utrzymywać-nazwę-firmy-w‑świadomości-ludzi”. Nie bądź zadowolony ze zwykłego rozgłosu. Jeśli nie zrobisz bowiem nic ponadto — nigdy nie osiągniesz naprawdę silnej, niezwykłej sztuki-sprzedaży-w-druku.

A to, aby Cię ostrzec …

Jeden, dobry, silny, przekonujący tekst reklamowy sprzeda, lub pomoże sprzedać więcej towarów niż 50 kopii „rzucającego się w oczy rozgłosu”.

Dlatego — jeśli to konieczne — poświęć pięćdziesiąt razy więcej czasu, aby napisać tekst reklamowy. I jeśli dwadzieścia przeciętnych reklam wystarczało wcześniej, aby sprzedać określoną ilość towarów, sześć takich tekstów z prawdziwą, dynamiczną sztuką-sprzedaży-w-druku, publikowanych zamiennie, wykona swoją robotę znacznie lepiej.

Dobre reklamy wysyłkowe publikowane są przez lata, bez dokonywania żadnych zmian.

To dlatego, że żadne nowe reklamy, napisane w późniejszym czasie nie mogą z nimi konkurować pod względem ilości generowanej sprzedaży na dolara zainwestowanego w przestrzeń.

Dowód na powyższe istnieje, jeśli go potrzebujesz.

Wszystkie dostępne dowody pokazują, że żywot naprawdę dobrego, kompletnego tekstu reklamowego jest praktycznie bezgraniczny. Przygotuj swój umysł, aby skoncentrować wszystkie swoje wysiłki i zebrać wszystkie materiały, jakie posiadasz, do stworzenia tej jednej reklamy, nad którą w tej chwili pracujesz.

Wzmocnij ją każdym argumentem sprzedażowym, jaki znasz.

Nie zostawiaj najważniejszych punktów na reklamy z innej serii. Użyj wszystkiego najlepszego, czego odkryjesz podczas dokładnego researchu w tej jednej reklamie, która piszesz. I kiedy wszystko zostało umiejętnie zawarte, zacznij skracać tekst o to, co jest zbędne.

Najpierw, wytnij każde niepotrzebne słowo.

Następnie, wytnij każdy argument sprzedażowy, który może być pominięty i nie osłabi siły sprzedażowej. Teraz, przejrzyj całą pracę tak surowo, jak zrobiłby to Twój najgorszy krytyk. Pamiętaj tylko, aby przejrzeć tekst wyłącznie z punktu widzenia potencjalnego klienta. Nie z punktu widzenia samego świata reklamy. Zignoruj go całkowicie — zapomnij o nim.

Nie ma bowiem znaczenia, co świat reklamy sądzi o Twoim tekście, jeśli możesz sprawić, że będzie on sprzedawał towary z zyskiem. Świat reklamy wie o wiele mniej od Ciebie o propozycji, nad którą Ty pracujesz.

Pod warunkiem, jeśli szczerze i kompetentnie stosujesz się do następującej formuły …

Po pierwsze, poznaj swoich klientów. Usiądź, zamknij drzwi i spokojnie zastanów się, kim są idealni kupujący dla reklamowanego towaru. Zrób listę kilku typów potencjalnych zainteresowanych.

Przepytaj ich.

Zapytaj, dlaczego nie kupili jeszcze towaru, jaki masz zamiar reklamować, lub dlaczego nie kupili go w większych ilościach. Zapytaj, jakie obiekcje mieliby w odniesieniu do towaru, gdyby sprzedawca stanął przed nimi i próbował im go sprzedać? Następnie, zrób listę prawdopodobnych zastrzeżeń i obiekcji.

Potem, znajdź najbardziej rozstrzygającą odpowiedź na każdą z nich.

Teraz, opracuj wszystkie argumenty sprzedażowe dla towaru, który chcesz reklamować. I pamiętaj, że to właśnie unikalne argumenty sprzedażowe będą stanowiły kręgosłup Twojej sztuki sprzedaży (w druku).

Powiedzieć, że pewna maszyna będzie cięła lód może na niewiele się zdać w przypadku reklamowania go przeciw konkurencyjnym maszynom — spośród których wszystkie będą cięły lód.

Będzie więc niezbędne, aby powiedzieć, jak wiele lodu ta maszyna potnie w określonym czasie.

Po danej cenie za tonę.

I dlaczego po takiej cenie.

W porównaniu do kosztów innych maszyn, które tną lód po wyższej cenie — i dlaczego po wyższej.

Dobrze. Kiedy wszystkie argumenty sprzedażowe w naszym temacie zostały zebrane i spisane, kiedy wszystkie obiekcje, jakie prawdopodobnie mieliby nasi potencjalni klienci zostały zgromadzone i rozwiązane, jesteśmy wreszcie gotowi, aby stworzyć reklamę.

Zatem, wracamy ponownie do myślowej koncepcji typowego kupującego, potencjalnie zainteresowanego towarem. Chcemy bowiem wiedzieć, jakie najlepsze podejście przyjąć w stosunku do kupującego. Czym najlepiej zainteresować go w naszym ogłoszeniu.

Jak najlepiej wywołać postawę, że „jest z nami” podczas czytania reklamy, zamiast postawy „przeciwko nam”.

Innymi słowy, jak sprawić, aby przyjął otwarte nastawienie w stosunku do reklamy, zamiast nastawienia wrogiego.

Ustalamy następnie, w jakiej kwestii reklamowany towar najlepiej trafi w obszar jego zainteresowań. Która, ze wszystkich zalet sprzedażowych naszego towaru prawdopodobnie najsilniej do niego przemówi. Po czym, bierzemy tę zaletę za oś, wokół której rozbudujemy całą linię argumentacji i wokół której przedstawimy wszystkie inne cechy w kolejności ich znaczenia dla potencjalnego kupującego.

W tej chwili, zaczynamy pisać reklamę.

I piszemy ją, jak gdyby miała to być jedyna reklama, jaką mamy zamiar kiedykolwiek używać. Piszemy ją tak, aby była kompletnym narzędziem sprzedażowym pozyskującym klientów, skondensowanym w najmniejszą ilość słów, która wyrazi wszystkie nasze założenia.

Oto kolejność myśli i warunków, o jakich trzeba pamiętać podczas pisania … Przede wszystkim, korzystne wiadomości budzące zainteresowanie.

Tytuł i pierwsze linijki tekstu powinny być poświęcone właśnie na to, aby wzbudzić w czytelniku chęć do czytania reklamy.

Te korzystne wiadomości wzbudzające zainteresowanie muszą być pokrewne, całkowicie naturalne w stosunku do tematu, o który chodzi.

Bezwzględnie unikaj naciąganych nagłówków, które rozczarowują czytelnika.

Odraza, którą powoduje uczucie, że zostało się podstępnie skłonionym do przeczytania tekstu, mogłaby go zrazić do reklamowanego towaru, zamiast spowodować wobec niego odczucia przychylne.

Korzystne wiadomości budzące zainteresowanie muszą być wyprowadzone bezpośrednio z reklamowanego towaru. (Niesfabrykowane na podstawie innych elementów i jedynie powiązane z tym towarem cienką nitką).

Korzystne wiadomości budzące zainteresowanie muszą istnieć gdzieś w samym towarze, w przeciwnym razie żaden sprzedawca nie będzie mógł go sprzedać.

Aktualne, korzystne wiadomości mają budzić zainteresowanie w osobie, która powinna kupić reklamowany towar nawet, jeśli nie kupi go nikt inny. Te wiadomości znajdują się właśnie tam, w reklamowanym towarze.

Więc siadaj i wyszperaj je stamtąd.

Następnie użyj tych informacji w tytule reklamy. Jako jedyny, właściwy sposób na przyciągnięcie uwagi. Sposób, który z pewnością przyciągnie uwagę każdej osoby, do której chcesz dotrzeć z reklamowanym towarem. Nawet, jeśli nie zdobędzie uwagi nikogo innego.

Jeśli tytuł posiada już wystarczającą dawkę aktualnych wiadomości budzących zainteresowanie, tylko kilka pierwszych linijek tekstu powinno być poświęconych na wprowadzenie do tematu.

Zaraz po tym, powinniśmy przejść do faktów. Prezentując najbardziej interesującą cechę i zaletę, jako pierwszą i najbardziej przekonującą, jako ostatnią.

Wyrażając całą treść przy pomocy elementarnych myśli, językiem tak prostym, że mogłoby w pełni zrozumieć ją nawet dwunastoletnie dziecko.

Celem takiego uproszczonego języka jest nie tylko uniknięcie błędnego zrozumienia. Prosty język ma na celu również, aby czytelnik przyswoił treść w sposób lekki i naturalny. Aby uczynić treść tak oczywistą, że będzie niemal „wsiąkać” bez żadnego intelektualnego wysiłku z jego strony.

Poza tym, jest pewna dodatkowa, cenna korzyść używania prostych form myślowych i znajomo brzmiącego języka, o której nie można zapominać. Mianowicie, łatwiej wówczas przyjąć cały komunikat za prawdziwy i wiarygodny. Z jakiegoś nieokreślonego powodu, złożone wyrażanie się, skomplikowane formy myślowe i wyszukane słownictwo wydają się wzbudzać w czytelniku podejrzliwość.

Tymczasem, prostsze, bardziej znajome ich formy wydają się rozbrajać tę podejrzliwość i prowadzić przekaz zrozumiale, wprost do czytelnika, bez wzbudzania wielu milczących pytań.

Prawdopodobnie dzieje się tak, ponieważ prosty język, wyrażony w prosty sposób jest charakterystyczny dla szczerości.

A teraz, odnośnie punktu kulminacyjnego. To tutaj, większość całkiem skutecznych reklam ponosi porażkę. One nie finalizują. Ich ostatnim linijkom brakuje niezbędnej, aktywnej właściwości.

Intensywnej właściwości, która sprawia, że czytelnik chce kupić towar i chce zrobić coś w tym kierunku natychmiast. Istnieje tylko jedno miejsce w reklamie, w którym można umieścić zachętę do podjęcia akcji — jest nim ostatnie zdanie.

Powinno być ono ostrożnie przemyślane i przygotowane w taki sposób, aby stanowiło punkt kulminacyjny wszystkiego, co zostało napisane wcześniej, wywołując aktywny impuls zachęcający do zakupu.

Spraw, aby czytelnik zrobił na tym etapie coś konkretnego w kierunku zakupu, dzięki czemu zobowiążesz go nieświadomie do częściowej akceptacji Twoich argumentów. W ten sposób zmniejszysz szanse, że czytelnik zrezygnuje z Twojej propozycji.

Ponadto, jeśli skłoniłeś go do podjęcia działania poprzez drukowaną sztukę sprzedaży, jego umysł rejestruje wrażenia na głębszym poziomie, kiedy czytelnik aktywnie reaguje.

Od tego momentu, czytelnik jest bardziej skłonny poddać się wpływowi sztuki sprzedaży, wydrukowanej lub werbalnej, w danym temacie.

Wchłonął bakcyla, dzięki Twojej drukowanej sztuce sprzedaży, który będzie odtąd „pracował, kiedy Ty śpisz”.

Jeśli bakcyl będzie teraz pielęgnowany przez prawa rządzące konsekwentną naturą, czytelnik będzie na dobrej drodze, aby zostać nie tylko nabywcą, ale i dobrze poinformowanym zwolennikiem reklamowanego artykułu.

Jeżeli reklamowany artykuł jest takiego rodzaju, że raczej nie możesz mieć nadziei na jego sprzedaż poprzez drukowaną sztukę sprzedaży, spraw, aby było możliwe dla czytelnika reklamy, żeby zrobił cokolwiek w kierunku jego zakupu.

Następnie, każ mu to zrobić. W ostatnim, pieczętującym zdaniu.


Po więcej na temat pisania tekstów, copywritingu
& reklamy ... zapraszam na bloga: www.TotalCopywriting.pl

Jeśt też tłumaczenie ponadczasowego dzieła J.E. Kennedyego,
"Reason-Why Advertising" dostępne pod tym adresem
(polski tytuł: "Reklamowanie dające powód-dlaczego")

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Zasady udzielania wywiadu

Zasady udzielania wywiadu.


Autor: Barbara Grynczel


Wywiad – rozmowa pomiędzy dwoma osobami lub prowadzącym i grupą osób, podczas której osoba prowadząca wywiad zadaje pytania w celu uzyskania pewnych informacji, dotyczących na przykład jakiegoś ważnego wydarzenia


- Wybadaj rozmówcę (jaką redakcję/program reprezentuje dziennikarz, przeczytaj parę artykułów lub zapoznaj się z programem, do jakiego odbiorcy informacja ma być skierowana)

- Wczuj się w rolę rozmówcy – empatia najbardziej pomocną cechą

- Ustal temat rozmowy (poproś o przesłanie podstawowych pytań, upewnij się czy posiadasz wystarczającą wiedzę)

- Przewiduj nieprzewidziane pytania

- Ustal czas, miejsce i termin wywiadu.

- Zwróć uwagę na wygląd zewnętrzny niezwykle istotny w przypadku wywiadu telewizyjnego (przeciętnie 87 ze 100 wrażeń odbieranych przez mózg pochodzi od wzroku)

- Wygląd zewnętrzny c.d. W telewizji unikaj ubrań w drobną kratkę i jodełkę-powodują smużenie oraz koloru białego - oślepia. Nie ubieraj się na czarno. Telewizja lubi błękity. Nie zakładaj okularów fotochromatycznych. Załóż wygodne ubranie.

- Przygotuj kluczowe przesłanie (fakty, liczby i perspektywy). Dane liczbowe są istotną, bo wiarygodną informacją.

- Staraj się przekazać nie więcej niż trzy tezy.

- Przećwicz swoje wystąpienie - trening czyni mistrza . Pamiętaj o krótkim czasie antenowym i szybkim tempie programów.

- Mów prosto, nie używaj żargonu ani zawodowych skrótów. Buduj krótkie zdania.

- Jedna ciągła wypowiedź nie powinna przekraczać 60 sekund

- Koniecznie unikaj sformułowań: Nie będę tego komentować; Mówię to w zaufaniu; Tylko między nami: Proszę tego nie publikować, nagrywać. Zdanie „Nie mam nic do powiedzenia” w języku prasy oznacza - winien.

- Pamiętaj, że wywiad radiowy to głos i emocje. Dlatego też powinien być bardziej dynamiczny niż telewizyjny czy prasowy. Stosuj barwne porównania, by pobudzić wyobraźnię słuchaczy. Radio to „teatr wyobraźni”.

- Staraj się mówić płynnie, bez przerw.

- Zachowaj przyjacielski i pogodny ton głosu. Uśmiechaj się podczas wypowiedzi- Barwa Twojego głosu będzie milsza dla słuchacza.

Wywiad tuż….tuż….

- Przybądź do studia wystarczająco wcześnie

- Zgódź się na proponowaną charakteryzację

- Jeśli rażą Cię światła poproś o prawidłowe ustawienie

- Ustal z prowadzącym, jakie będzie pierwsze pytanie

- Pamiętaj zawsze - jesteś na fonii, nawet jak idziesz do toalety

Wywiad….

- Siedź wyprostowany

- Nie obawiaj się gestykulować w naturalny sposób, ale kontroluj język ciała

- Panuj nad mimiką

- Patrz na rozmówcę, nie na kamery- w przypadku ważnych kwestii spojrzenie do kamery i powiedzenie czegoś wprost do ludzi jest mocnym chwytem

- Uważnie słuchaj pytań i precyzyjnie na nie odpowiadaj

- To co najważniejsze powiedz na początku, a następnie powtórz to

- Nie pozwól aby dziennikarz przypisał Ci jakiekolwiek negatywne stwierdzenie

- Jeśli czegoś nie wiesz, przyznaj się

- Nie wpadaj w złość i nie bądź agresywny

- Zawsze miej temat lub zdanie rezerwowe jeśli zostanie trochę czasu

Podsumowanie :

Jeśli chodzi o skuteczność porozumiewania się, badania wykazały, że ludzie zapamiętają :

- 20% tego co usłyszeli

- 30% tego co zobaczyli

- 50% tego co usłyszeli i zobaczyli jednocześnie

- 70% tego co mówią sami

- 90% tego co sami robią

" Kiedy opinia publiczna jest po Twojej stronie nie możesz przegrać”

Abraham Lincoln


Zapraszam na moje blogi:

www.dobresmaki.blogspot.com

www.dobrezdrowko.blogspot.com

www.mojeodzywianie.blogspot.com

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Patent na podstawki pod napoje

Patent na podstawki pod napoje


Autor: Magdalena Kowalczyk


Podstawki pod napoje (podstawki pod kubki, kufle, beermats) stosowane jako reklamowe i promocyjne materiały stały się obecnie jeszcze bardziej rozwojowe. Opatentowane (nr patentu w UP RP 207865) rozwiązanie umożliwia zamieszczenie znacznie obszerniejszego przekazu marketingowego.


Podstawki pod napoje (podstawki pod kubki, kufle, beermats) stosowane jako reklamowe i promocyjne materiały stały się obecnie jeszcze bardziej rozwojowe - tu w dosłownym znaczeniu. Standardowe zastosowanie podstawki dzięki rozkładanej dużej zostaje znacznie rozszerzone. Opatentowane (nr patentu w UP RP 207865) rozwiązanie umożliwia zamieszczenie znacznie obszerniejszego przekazu marketingowego, umieszczenie dodatkowej wartości dodanej, np: gier towarzyskich, planów miast, map turystycznych, przewodników, itp - idealnych rozwiązań na lato! Rozwiązanie to może być także zastosowane jako miniprzewodnik po rozgrywkach sportowych (tzw. skarb kibica), atlas grzybów, poradnik wędkarza, przepisy na grilla - wszystko to przy zachowaniu formy i zalet podstawki pod kubek / kufel / butelkę. Możliwe jest tworzenie kolekcji i serii wydawniczych.

FOTO: Podstawka

Patentujący Agencja Reklamowo-Wydawnicza ROTOM działa na polskim rynku reklamy od 1991 roku. Od 2005 roku jest wyłącznym przedstawicielem Z-CARD Ltd. W Polsce.

Z-CARD® jest światowym liderem na rynku PocketMedia®
Cała gama produktów Z-CARD jest zaprojektowana tak, aby oddziaływać jak najsilniej, a jednocześnie pozostać stylową i elegancką. Niewielkie rozmiary produktów Z-CARD® sprawiają, że klienci chętnie zachowują je oraz często z nich korzystają. Są to cechy, które decydują o tym, że siła przekazu reklamowego jest większa i trwa dłużej. Z-CARD® daje swoim klientom najbardziej efektywne narzędzie BTL.


1aK+F4PJ7cBm32CUNiyI2GAAAAAElFTkSuQmCC


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.