sobota, 7 grudnia 2013

Wojna o polską nastolatkę

Wojna o polską nastolatkę


Autor: Kamilo23


Czyli w jaki sposób największe portale próbują przyciągnąć nastolatki. Technika nasycenia odpowiednimi kolorami, zmienna czcionka i powiększanie twarzy.


Typowa polska nastolatka korzystająca z internetu to wybredny konsument treści i obrazów. Jej wymagania wobec strony, na której codziennie spędza od kilku minut do nawet kilku godzin nie są sprecyzowane. Z tego też powodu portale zmuszone są do używania kilku skutecznych technik perswazji.

1) Ranking

Niezależny i ogólnie dostępny serwis alexa.com, prezentuje siłę stron ze względu na ranking w Polsce

Alexa traffic - dla stron o tematyce kobiecej

Rys.1 Alexa.com 09/05/2010 - daily traffic trend


Z rysunku widać popularność poszczególnych najpopularniejszych serwisów o tematyce plotki, skandale, sensacje. Najpopularniejsze (09/05/2010) to:

1. www.pudelek.pl - 15 miejsce w Polsce

2. www.plotek.pl - 50 -,-

3. www.kozaczek.pl -145 -,-

4. lansik.pl - 194 -,-

Zdecydowanym liderem jest pudelek.pl , którego wspiera portal o2.pl i stacja muzyczna MTV.

2) Co widzi nastolatka?

Dziewczyna(wiek 13 - 19) wybiera swoją ulubioną stronę o tematyce plotkarskiej. Na pierwszy rzut oka, kolorowe logo ze wszystkimi znanymi dziewczynie aktorami, małego czy dużego ekranu w Polsce i na świecie. W tytule odnajdujemy najważniejsze hasła, pod którymi młodzież trafia na stronę - Sensacja, Plotka, Komentarz(pudelek.pl). Prosto i zwięźle, nie trzeba trzydziestu słów( i błędnie myśląc, że to im pomoże w pozycjonowaniu), jak to robią drugorzędne strony. Wszystkie nowe strony, które zamierzają powalczyć o nowych użytkowników muszą odnaleźć niszowe ale dobre frazy np.: romanse czy Kobiecy serwis sportowy.

Pierwsza z technik - odpowiednie nasycenie kolorami. W tym miejscu należy zadać sobie podstawowe pytanie. Jakie kolory będą bardziej przyjazne, ciepłe dla polskiej nastolatki. Czy to będą kolory granatu, szarości i czerni czy może różowy, fioletowy, niebieski i delikatne odcienie zieleni(nadzieja)? Inne preferencje kolorystyczne będzie miał chłopak ćwiczący kulturystykę a inne nasza nastolatka. W tym przypadku większość z was dobrze wybierze: różowy kolor . Kolor ten dominuje na wszystkich wyżej wymienionych serwisach. Jest najważniejszy i wszędzie go pełno. Nasycenie nim, odpowiada charakterowi strony, której odbiorcą docelowym jest - nasza bohaterka. Portale mówią wręcz - "hej, jesteśmy fajnym i coolerskim miejscem tylko dla Ciebie- KLIKINIJ!"

Oczywiście to tylko metafora, przedstawiona na użytek artykułu. Nasycenie kolorami to jedna z technik perswazyjnych. Wszędzie coś się dzieje. Reklamy są dynamiczne i dostosowane do widza. Z gracją prezentuje się mieszanka niebieskiego koloru i różu. Dla spostrzegawczych - proszę przyjrzeć się obrazkom do artykułów na stronie głównej. Wiele z nich ma tło ... różowe.

Z innych ciekawostek - piesek pudelek. W odczuciu wielu, to piesek dla panienek, damulek. Nie dziwi więc nikogo, że sama nazwa, poczciwy piesek w logu(biały) to trafiony pomysł. Na koniec - ikonka strony . Duża Litera P w najważniejszym kolorze, ładnie się prezentuje w zakładkach stron.

3) Ilustracja do publikacji - czyli co przykuwa uwagę.

Strona o tematyce dla kobiet, porusza głównie historię z życia pewnego klucza osób. Są to osoby z najpopularniejszych seriali, amerykańskie gwiazdy, gwiazdeczki czy nasze rodzime grono aktorskie. Dziewczyna jest z nimi w pewnym sensie związana emocjonalnie. Codziennie ogląda ich na ekranie telewizora i z niektórymi zbudowała pozytywne jak i negatywne relacje. Perypetie życiowe Zduńskich przyciągają codziennie liczne grono osób, w tym także nastolatki. Poruszane w tzw. "kolorowych gazetach" plotki, skandale z życia amerykańskich idoli nie zaspakajają już młode pokolenie. Bohater super przeboju kinowego, na którym była dziewczyna ze swoim chłopakiem okazuje się w życiu codziennym zwykłym łajdakiem i awanturnikiem. Świat tych osób, to wzór do naśladowania. Kto nie naśladuje ten nie jest "trendy".

Z tego faktu doskonale zdają sobie osoby pracujące dla największych portali kobiecych. Skandal goni skandal. Plotki i sensacyjne wydarzenia są chlebem powszednim. Gwiazdy zdradzają. Gwiazdy biją się i wyzywają. Karuzela dalej się kręci, w którą wciągane są nasze bohaterki. Podział twarzy, to wariant jednej z techniki perswazji nastawionej na odczucia odbiorcy obrazu wobec znanej mu osoby.

Przykład z pudla

Rys.2 Pudelek.pl - twarz podzielona

Podzielona twarz ma na celu przedstawienie dwóch osób występujących w artykule. Ma zadanie przyciągnać uwagę czytelnika. W przypadku kontrowersyjnego materiału, antagonizuje dwie osoby. Przeciwstawia je sobie, co jeszcze bardziej przykuwa uwagę odbiorcy zachęcając do kliknięcia.

doda powiększenie

Rys. 3 To samo zdjęcie ze strony głównej - powiększenie twarzy

Dziewczyna jest zainteresowana publikacją. Klikając wchodzi na podstronę, gdzie znajduję się zawartość całego materiału. Zapoznając się z nim napotyka na "powiększenia twarzy". Powiększenie owe jest niczym innym jak obrazem ze strony głównej. Ma zadanie wzmocnić przekaz. Tym razem dodatkowym elementem staję się twarz bohatera artykułu. Powiększana jest tylko twarz , ewentualnie nogi ( krzywe nogi, grube łydki) czy profil( brzuch - jest w ciąży).

4) Zmienna czcionka - czyli co ma zapaść najbardziej w pamięć.

Ostatnią z technik nazywam - "zmienną czcionką", ponieważ kładzie nacisk na relacje między treścią czytaną przez nastolatkę a tym co ma zapamiętać i co najważniejsze - to co ma przekazać dalej. Nasze polskie nastolatki, tak jak inne na całym świecie wymieniają sie informacjami. Za pośrednictwem komunikatorów (GG, Tlen itp.) treść stworzona na portalu zostaje przetworzona i trafia do kolejnych odbiorców. Jest w wielu przypadkach powielana i cytowana - co jest jednym najważniejszych elementów sukcesu marketingowego. To co napiszemy dziś, będzie żyć jeszcze przez kilka dni i jak magnes przyciągnie nowe rzesze stałych użytkowników.

Treść na stronie nie może być w żadnym wypadku szablonowa, prostolinijna i równa. Najważniejsze zdania a nawet słowa, muszą być pogrubione. Imię i i nazwisko bohaterów materiału - pogrubione bądź podkreślone .Wszystkie najważniejsze elementy tworzą kolorową jakość - zdecydowanie nie nudzącą. Treść tak samo jak layout, obrazki ma przede wszystkim, co było już kilka razy wspominane - przyciągać uwagę.

Szeroka gama technik perswazji, którymi posługują się portale dla nastolatek nie została jeszcze wyczerpana. W następnym artykule zajmę się układem strony, elementami społecznościowymi i bannerami reklamowymi.


Polecam: Kicz

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

e-wizerunek czyli marketing internetowy - nowoczesny PR - cz.1 strona www

e-wizerunek czyli marketing internetowy- nowoczesny PR- cz.1 strona www


Autor: RatujPC


Strona WWW jest tym, czym siedziba firmy czy galeria malarza, z tym
że umiejscowiona w Internecie. Gdy tworzymy firmę, szukamy takiego
lokalu, by łatwo go było znaleźć, by miał ładny wystrój i by można
w nim było znaleźć towary lub ludzi, których się szuka.


Trzy filary dobrej strony internetowej:
• Łatwo do niej trafić (dzięki zapadającemu w pamięć adresowi
WWW lub dzięki wyświetlaniu się w wyszukiwarkach na
wysokich pozycjach np www.ratujpc.pl).
• Jest zrobiona estetycznie, przyjemnie dla oka, najlepiej z takim
elementem, który zapada w pamięć.
• Nawigacja na niej nie sprawia kłopotów.
Strony ze względu na ich rodzaje można podzielić na:
• wizytówkowe (proste, informacyjne, przekazujące treści
o podmiocie strony);
serwis komputerowy (bardziej zaawansowane strony oferujące wszelkiego
rodzaju usługi i narzędzia związane z tematyką serwisu, np.
artykuły, kalkulatory);
• sklepy internetowe (strony zawierające produkty, które w sieci
można oglądać i zakupić, a także za które można tam zapłacić);
• portale (wielkie platformy internetowe, które w jednym miejscu
oferują szerokie spektrum narzędzi i kanałów komunikacyjnych,
np. grupują newsy ze świata polityki, rozrywki, ekonomii, spraw
społecznych, posiadają wyszukiwarkę, katalog stron, blogi,
filmy, oferują założenie kont e-mailowych oraz posiadają
szereg innych usług w zależności od stopnia rozwoju portalu
- w Polsce największym pod względem liczby użytkowników
jest onet.pl);
• portale społecznościowe (portale, które mniej mają wspólnego
z ilością narzędzi i usług dostępnych w tradycyjnych portalach,
skupiają się bowiem na łączeniu ludzi zgodnie z ich cechami,
poglądami, zainteresowaniami czy celami zawodowymi
i wszystkie dostępne na stronie narzędzia oraz usługi temu
właśnie podporządkowują);

• wortale (portale, których treść jest spójna, nie wybiega poza
określoną tematykę);
• blogi (strony o charakterze dziennika);
• fora (strony służące dyskusji i wymianie opinii).
Strona internetowa nierzadko łączy w sobie teksty, zdjęcia, filmy,
muzykę, ankiety, interaktywne gry i wiele innych elementów, które
sprawiają, że może ona być często odwiedzana, jak i również może
służyć do zbierania informacji. Żadne inne medium nie daje tylu
możliwości naraz. Teraz, w dobie miniaturyzacji, nie mają już uzasadnienia
argumenty, że prasę czy radio można wziąć ze sobą np. do
pociągu. Mały laptop, palmtop czy zaawansowany telefon komórkowy
również zabieramy, gdy udajemy się w podróż. Na każdym z tych
urządzeń swobodnie przeglądamy strony internetowe. Jest to możliwe
nawet w samolotach wyposażonych w WiFi.


Strona internetowa, gdy jest często aktualizowana, pozwala przekazywać
odbiorcom informacje o tym, że firma istnieje, że się rozwija,
że „żyje". Ponieważ to, co znajduje się na stronie, jest ograniczone
bardziej przez design niż pojemność miejsca na serwerze, przy odpowiednio
rozrysowanej witrynie znajdzie się miejsce na wiele rzeczy.
Zobacz, z jakich elementów powinny składać się poszczególne
strony WWW.
Strona główna witryny firmowej:
• logo i hasło firmy;
• element graficzny (ewentualnie animacja) nadający stronie
charakteru;
• wyróżnik (może być w formie tekstu na stronie głównej

opisującego, co wyróżnia firmę na tle konkurencji, bądź też w formie jakiegoś elementu funkcjonalnego, np. sprawnie funkcjonującego kalkulatora podatków na stronie podatkowej;
jeśli firma posiada wiele unikatowych cech, warto poświęcić
im osobną podstronę);
• ostatni news z życia/osiągnięć firmy;
• podstawowe dane kontaktowe.
Podstrony witryny firmowej:
• o firmie - opis firmy, jej historii, celów, misji, a także zdjęcia
firmy z zewnątrz i wewnątrz oraz zdjęcia pracowników wraz
z ich opisami (zadanie zaprezentowania zdjęć firmowych może
spełnić też osobna podstrona z galerią);
oferta - przejrzyste przedstawienie oferty w tym przypadku salonu sukien ślubnych w katowicach- jeśli jest
rozbudowana, to w hierarchiczny sposób;
• aktualności - newsy z życia firmy, jej projektów i sukcesów;
• portfolio - pokazanie zrealizowanych projektów
i przedsięwzięć;
• referencje - przedstawienie referencji, nagród, wyróżnień,
innymi słowy miejsce, które uwiarygodnia firmę;
• dla mediów - wszelkie materiały potrzebne mediom
(zagadnienie to szerzej opisuje podrozdział 3.8);
• kontakt - dane teleadresowe, godziny otwarcia, dane przydatne
do działań handlowych, np. numer konta firmy, dane rejestrowe
- warto też zamieścić mapę dojazdu do siedziby firmy.

Pozostałe działy funkcjonalne strony firmowej, jeśli istnieje potrzeba
ich użycia:
a. artykuły - miejsce, w którym firma publikuje fachowe artykuły,
kreując swój wizerunek eksperta od danego zagadnienia; jest
to forma wartości dodanej strony WWW;
b. kariera - tutaj opisuje się możliwości rozwoju w firmie, a także
zamieszcza ogłoszenia o pracy;

Więcej informacji w kolejnej części


Serwis Komputerów Katowice

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

T shirty reklamowe, a skuteczna reklama

T shirty reklamowe, a skuteczna reklama


Autor: Karol Stopka


Artykuł przedstawia popularną obecnie formę reklamy, która polega na umieszczaniu na koszulkach treści marketingowych mających na celu przyciągnięcie klienta.


koszulka reklamowaReklama to w gruncie rzeczy bardzo stare zjawisko, występujące już w społeczeństwach starożytnych. Pierwsze przykłady reklam pochodzą ze starożytnej Grecji. Miewały one postać naściennego malunku lub tekstu, którym pokrywano boki budynków. Grecy jako pierwsi wykorzystywali reklamę pisemną, którą można by porównać do obecnych wiadomości prasowych. Helleńska forma reklamy pisemnej była właściwie zapowiedzią zawodów sportowych bądź wydarzeń kulturalnych.

Następnie pojawiły się szyldy wykonywane z kamienia i terakoty. W średniowieczu stanowiły już stały element krajobrazu dużych miast. Informowały o bractwach cechowych bądź karczmach.

Faktyczną rewolucją w powstawaniu reklam był wynalazek druku. Ruszyły wówczas pierwsze gazety, które zawierały treści kwalifikowane przez współczesnych znawców tematu do reklam. Rok 1480 uważany jest za datę, kiedy po raz pierwszy wydrukowano reklamę prasową. Miało to miejsce w Anglii.

W roku 1843 rozpoczął swą działalność pierwszy agent reklamowy. Nazywał się Volney Palmer i pracował w Filadelfii. Wówczas reklama stała się dziedziną rynku, najpierw nie śmiało po nim stąpającą lecz w krótkim czasie podporządkowała sobie go w stu procentach.

Dziś trudno wyobrazić sobie świat bez reklamy. Znajduje się ona dosłownie wszędzie. Zdominowała tekst i obraz, interpretując te media na swoją potrzebę. Wytworzyła swój specyficzny okalający ludzi świat. Dany artykuł ma być jednak nieco selektywny i ma za zadanie poświęcić nieco uwagi wybitnie niedostrzegalnej formie reklamy jaką są teksty i nadruki umieszczane na koszulkach. T shirty reklamowe są tak wszechobecne w dzisiejszym życiu że praktycznie ich nie zauważamy. Czy T shirty reklamowe mają definicję? Raczej nie, bowiem można do nich zaliczyć niemal każdą koszulkę przyozdobioną nadrukiem. Z drugiej strony T shirty reklamowe kojarzą się z targami, pokazami czy festynami. Pierwsze co mamy na myśli słysząc frazę „T shirty reklamowe" to hostessy ubrane w białe koszulki z nazwą browaru, lejące piwo lub rozdające długopisy. Takie wyobrażenie zbudowały najbardziej skrajne przykłady ubrań reklamowych wykorzystywanych przy specjalnych okazjach, w określonym czasie.

T shirty reklamowe to także te, kupowane w sklepach odzieżowych. Cała masa koszulek jako motyw przewodni zdobiących ich nadruków wykorzystuje swoją markę. Tym sposobem kupując T shirt firmy X nabywamy T shirt reklamowy tejże firmy. Bo jak inaczej nazwać ogromny emblemat X na froncie zakupionego ubrania? Prócz tego, że płacimy kilkadziesiąt złotych danej marce to dodatkowo stajemy się dla niej materiałem promocyjnym, ruchomą reklamą etc. Dlatego też coraz powszechniejszym staje się kupowanie ubrań z serii „no name" lub zamawianie koszulek z własnym napisem bądź nadrukiem. Zapewnia to oryginalność i sprawia, że osoba posiadająca taką garderobę, staje się oryginalna.

T shirty reklamowe to jednak nie tylko minusy. Masa firm prowadzi obecnie politykę reklamy społecznej. Polega to na tym, że używanie przedmiotów oferowanych przez konkretną markę kształtuje i konsoliduje grupę towarzyską osób. Tak jest w przypadku snowboardzistów, deskorolkowców i innych subkultur. T shirty reklamowe to również nadruki z nazwą sponsora na ubraniu służb ratowniczych takich jak TOPR, WOPR etc. Pamiętajmy, że reklama istnieje wszędzie, także tam gdzie nasze zmysły się jej nie spodziewają. Od nas samych zależy czy będziemy wykorzystywać ten fakt pozytywnie czy negatywnie. Użytkowanie świadome pewnych zjawisk daje dobry efekt, ale należy tez mieć świadomość tego, że reklama tak głęboko wtargnęła w codzienne życie, że należy być ostrożnym.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Czy reklama to tylko agencja reklamowa?

Czy reklama to tylko agencja reklamowa?


Autor: papaj


Reklama to bardzo rozbudowany dział gospodarki. Przede wszystkim są to osoby odpowiedzialne za tworzenie kampanii reklamowych, ale żeby takie kampanie powstały potrzebne są też drukarnie, studia telewizyjne, studia nagrań i wiele wiele innych firm.


Agencja reklamowa jest odpowiedzialna za pomysł, żeby wdrożyć go w życie potrzebuje firm z praktycznie każdej branży. Do reklam w telewizji potrzebne są profesjonalne studia filmowe, aktorzy lub graficy i wykupienie czasu reklamowego w telewizji. Reklama w radiu wymaga studia nagrań i osób, które ją przeczytają i zrobią muzykę, albo nagrają dźwięki. Reklama na billboardach i w gazetach wymaga drukarni i grafików. Do tego dochodzą jeszcze różne niestandardowe sposoby na reklamę, które wymagają na przykład zatrudnienia osób chodzących w przebraniach, albo robiących różne dziwne rzeczy. Można też zainwestować w robione na zamówienie gadżety reklamowe, takie jak na przykład długopisy z nadrukiem.

Reklama jest więc branżą, w której korzysta się z prawie wszystkich zasobów gospodarki. Dzięki temu sprawia na przykład, że wiele firm, które zajmują się przede wszystkim kulturą, może zarobić na swoje utrzymanie. To samo tyczy się branż, które działają przede wszystkim dla dobra publicznego. Na przykład telewizja publiczna. Przemysł reklamowy sprawia też, że rozwija się wiele firm zajmujących się nowymi technologiami. Dzięki temu, że osoby tworzące reklamy lubią zaskakiwać, muszą ciągle szukać czegoś czego nie ma konkurencja. Dlatego właśnie wspierają firmy lub instytucje, które zajmują się rozwojem technologii.

Mimo, że wiele osób zarzuca agencjom reklamowym wykorzystywanie wszystkich możliwych metod do tego, żeby przekonać nas do kupienia czegoś, nie dlatego, że to jest dobre, tylko dlatego, że dzięki odpowiedniej reklamie zaczniemy tak myśleć. Specjaliści od reklamy często korzystają z różnych teorii tworzonych przez psychologów, które opisują to czym się kierujemy, kiedy na przykład podejmujemy decyzję o kupieniu czegoś. Jednocześnie trzeba też zauważyć, że te badanie, często są możliwe tylko dzięki temu, że przemysł reklamowy wspomaga je finansowo. Tak samo jest w przypadku opisywanych wyżej nowych technologii, które często bez finansowania nigdy nie miałyby okazji powstać. Mimo, że przemysł reklamowy wykorzystuje je do własnych celów, to te technologie sprawiają, że rozwija się całe społeczeństwo i często okazuje się, że dzięki nim nasze życie staje się dużo łatwiejsze.

Ocena przemysłu reklamowego musi brać pod uwagę obydwie strony medalu. Nie można nie zauważyć, że mimo to, że reklamy są tworzone przede wszystkim po to, żeby coś sprzedać, to technologia i wiedza powstająca przede wszystkim właśnie dla takich celów, może później być wykorzystana w zupełnie inny sposób. Gdyby nie pieniądze z reklamy nigdy nie mielibyśmy możliwości skorzystać z niektórych technologii i dowiedzieć się tyle na temat mechanizmów, które skłaniają nas do kupienia tej, albo innej rzeczy.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Reklamując transport

Reklamując transport


Autor: Piotr Wyciślok


Jak reklamować swoje usługi? Czy rzeczywiście parę sloganów może wypromować naszą firmę? A może nasz profesjonalizm będzie najlepszą drogą do marketingowego sukcesu? Niestety jak się zdaje ani jedno, ani drugie podejście nie jest optymalne. W artykule zaś znajdziesz kilka podstawowych rad pomocnych na drodze do sukcesu.


Oczywiście hasło: reklama dźwignią handlu, zna każdy. Lecz jeżeli dobrze się zastanowić to oczywiście odnosi się ona do każdego rodzaju działalności. Chociażby z tego powody, że cokolwiek robisz musisz to w końcu sprzedać, a więc pojawia się konieczność handlu. Ale nie jest to jedyne wytłumaczenie. generalnie wiąże się to z ludzką słabością - potrafimy dobrze poruszać się tylko pośród rzeczy dobrze nam znanych. Podstawą więc działania dobrej reklamy jest sprawienie byśmy poczuli, że dany produkt czy usługa jest nam dobrze znana. Nie przestrzeganie tej zasady jest podstawowym źródłem kłopotów marketingowych wielu kampanii reklamowych. Mamy bowiem tutaj dwa rodzaje błędów. Pierwszy to niedobór informacji. drugi - jej nadmiar. Dlaczego tak się dzieje? Zwróćmy uwagę, że napisałem :...poczuli, że dany produkt czy usługa jest nam dobrze znana... Mamy więc mieć wrażenie, że znamy, a nie faktycznie dobrze znać reklamowany produkt. Nie będziemy więc znać rzeczy, które są reklamowane przez zlepek słów-zaklęć: najlepsze, najtańsze, naj..., to już nie działa! Z drugiego zaś bieguna, nadmiar informacji, jej szczegółowość czy wręcz drobiazgowość wpędza raczej w konfuzję niż czegokolwiek uczy. Trzeba więc odwołać się raczej do skojarzeń niż wiedzy, raczej do analogii niż konkretnych informacji. Raczej do poczucia własnej wartości odbiorcy niż do wpędzania go w kompleksy. I tak np. jeżeli chcesz sprzedać transport powinieneś powoływać się na doświadczenie odbiorcy, na jego poczucie wartości, np. poprzez odwołanie się do jego wspaniałych, jakże inaczej, umiejętności kierowcy, jego przebogatego doświadczenia drogowego, etc, itp. Nie powinny zaś mieć miejsca stwierdzenia typu: najlepsza firma pod słońcem, najdoskonalszy środek transportu, najwspanialsza firma transportowa, etc. Unikać również należy używania słów ze slangu branżowego, czy co gorsza próbować go wyjaśniać! W reklamie podjęta próba wyjaśniania takich pojęc jak wolny ładunek, wolny pojazd z pewnością spali na panewce. Dlatego nie tylko kierunek przekazu jest ważny lecz może przede wszystkim dobór konkrtetnych słów. Nie reklamujemy więc np. kabotażu w Niemczech, lecz raczej naszą obecność na tym rynku. Nie mówmy o spełnianiu wymogów konwencji ADR, lecz raczej o doświadczeniu z ładunkami niebezpiecznymi. Jak z tego krótkiego zestawienia widać reklama to stąpanie po cienkiej linie pomiędzy dwoma przepaściami - zbytniego wodolejstwa i nadmiernej szczegółowości. Trudne, lecz nie niemożliwe.


Transport, ładunki - Giełda transportowa eSpedytor

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.