sobota, 7 grudnia 2013

Najnowocześniejsze gadżety reklamowe

Najnowocześniejsze gadżety reklamowe


Autor: Patrycjusz Urbanek


Co jest podstawą sukcesu danej firmy? Oczywiście, atrakcyjna oferta, wysokiej klasy asortyment czy usługi, a więc wiedza, talent i doświadczenie biznesmena. Jednakże, każda działalność, aby osiągnąć sukces, musi sobie zagwarantować rozgłos, czyli zainwestować w odpowiednią formę reklamy.


Jedną z najstarszych form reklamy – o ile nie najstarszą – jest z pewnością reklama bezpośrednia. Okazuje się bowiem, że w czasach, gdy nie istniały jeszcze znane dziś środki masowego przekazu, gadżety reklamowe były najlepszym sposobem na zareklamowanie swoich usług czy produktów. Wręczanie ulotek to praktyka znana już od wielu lat, chociaż oczywiście ich wygląd przez ten czas znacznie ewoluował. Z czasem zaczęły się też pojawiać foldery reklamowe, a nawet kalendarze sponsorowane przez daną markę. Do dziś to właśnie tego typu materiały najbardziej kojarzą nam się z gadżetami reklamowymi. Jednakże, chociaż są one wciąż bardzo popularne, to stopniowo wypierają je innego rodzaju gadżety, zdecydowanie bardziej nowatorskie i odpowiednie dla naszych czasów.

Nowoczesnemu biznesmenowi z pewnością bardziej niż kalendarz – zwłaszcza w dobie elektroniki, kiedy czas mierzymy za pomocą zegarka czy komputera – przyda się np. gustowna smycz do telefonu. Jest to gadżet praktyczny, ale też bazujący na zdobyczach technologicznych – doskonale wiadomo, że wszyscy szanujący się biznesmeni cenią sobie telefony komórkowe, szczególnie te o wielu funkcjach, czyli bardzo nowoczesne. Poza takimi praktycznymi funkcjami, gadżet może być po prostu ozdobą. Szklana statuetka, która wykonana została przy użyciu lasera 3D i techniki grawerowania, może być elementem dekoracyjnym, ale też popielniczką czy ramką do zdjęcia. Takie gadżety, podążające za aktualnymi trendami w technologii, z pewnością przypadną do gustu każdemu nowoczesnemu przedsiębiorcy.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

środa, 4 grudnia 2013

Dlaczego tradycyjna reklama na plakatach, ulotkach i banerach jest NIESKUTECZNA?

Dlaczego tradycyjna reklama na plakatach, ulotkach i banerach jest NIESKUTECZNA?


Autor: Rafał Mróz - szkolenia dla sprzedawców


Jak zmierzyć skuteczność billboardu? Skąd wiadomo ile osób przyszło do Ciebie bo widziało oklejony autobus? W jaki sposób wyliczysz że opłaciło Ci się oklejenie połowy miasta Twoimi plakatami skoro nie wiesz ilu klientów dzięki temu pozyskałeś? Tradycyjna reklama jest nieskuteczna! Więc co zamiast reklamy?


Kiedyś, od jednego ze swoich klientów usłyszałem coś podobnego co ostatnio powiedział Clate Mask z Infusionsoft: "Wiem że marnuję połowę swoich wydatków na reklamę. Problem w tym że nie wiem którą połowę!". Śmieszne ale prawdziwe. Zacząłem zastanawiać się nad wszystkimi przypadkami które obserwowałem, w których uczestniczyłem a które dotyczyły reklamy. I doszedłem do tego samego wniosku. Reklama po prostu nie działa!

(Nie) skuteczna reklama

Oto dlaczego:

- nie można śledzić jej skuteczności (albo nieskuteczności),
- jest bezosobowa bo trafia do wszystkich,
- target jest zdefiniowany za szeroko,
- jest kosztowna w poprawieniu albo ulepszeniu,
- brak w niej wezwania do działania.

To straszne jak wielu przedsiębiorców oszczędza swoje pieniądze przeznaczone na marketing po to żeby wydać je na reklamę, która jest zwyczajnie nieskuteczna. Później narzekają że nie działa i że nie mają z niej żadnego pożytku.

Reklama? Marketing?

"Czy reklama i marketing to nie to samo?". Właśnie. Jak mawiał klasyk: "To coś podobnego ale jednak zupełnie innego". Uproszczę trochę i nie będę cytował akademickich podręczników - pozostanę na ziemi, na konkretnych przykładach i zwyczajowym pojmowaniu reklamy i marketingu.

Reklama to na przykład spoty w telewizji, radio, billboardy, reklamy w gazetach, drukowanie własnej ulotki którą będziesz wsadzał za szyby samochodów w realu,- czy Biedronce.
Marketing to bardziej sposób dialogu, rozmowy: maile, listy, faksy, dyskusje na forum (nie tylko internetowym), rozmowy ze znajomymi. Marketing jest pojęciem dużo szerszym niż reklama.

Jak sprawdzić skuteczność reklamy?

Jak sprawdzić skuteczność reklamy?Zastanów się, jak zmierzyć skuteczność billboardu? Skąd wiadomo ile osób przyszło do Ciebie bo widziało banner? Możesz o jakoś ocenić o ile było na nim coś charakterystycznego (kod kuponu, szynka za 6,99 zł) albo jeśli ich o to zapytasz skąd wiedzą o Twojej firmie. W jaki sposób wyliczysz że opłaciło Ci się oklejenie połowy miasta Twoimi plakatami skoro nie wiesz ilu klientów dzięki temu pozyskałeś?

Reklama do wszystkich = reklama do nikogo

Większość billboardów które mijasz na drodze czy reklam w gazetach ma bardzo szeroką publiczność więc mało kto się z nią utożsamia. Z tego samego powodu jej target - klienci - jest bardzo szeroki więc trudno użyć jakiegoś chwytu który skłoniłby do zakupu tylko ludzi na prawdę zainteresowanych zakupem komórki bez abonamentu albo samochodu z pełnym odliczeniem VAT. Bo przecież gazeta trafia do tych którzy już mają te produkty i nie chcą kolejnych oraz do tych którzy być może są nimi zainteresowani. Oraz do tych których one w ogóle nie interesują.

Błąd? Jak go poprawić?

Załóżmy że wydrukujesz ulotkę ze swoją reklamą, rozdasz ją na mieście i nagle okazuje się że zrobiłeś błąd w numerze telefonu. Taka reklama jest kosztowna w poprawie czy ponownej emisji.

Drogi kliencie! Kup!

I w końcu - niewiele reklam zawiera wezwanie do działania. Czyli call-to-action w stylu Kup! Zadzwoń! Sprawdź już teraz! Niewiele z nich ma na końcu "zadzwoń do nas już teraz!" albo "odwiedź nas w ... !". Albo choćby "wyślij smsa o treści ... na numer ..." lub podobne wezwanie które sprawi że klient będzie chciał podjąć działanie.

Tylko (niektóre!) gazetki Media-Marktu krzyczą na pierwszej stronie "Ostatnie chwile wyprzedaży!" albo "Tylko w ten weekend!" - wszystko inne tylko prezentuje produkty i ceny. Nic więcej. Pomyśl tak na zdrowy rozum: jeżeli widzisz ulotkę z reklamą roweru za 999 zł (cena przekreślona 1599) - i za chwilę tę samą ulotkę ale z dodatkowym napisem "Jeszcze tylko 2 dni wyprzedaży! Przyjedź i Kup Teraz!" - to która przemówi do Ciebie silniej?

(bardzo) skuteczny marketing

Więc czemu marketing działa? Nie mówię tu wyłącznie o newsletterach, autoresponderach - ale nawet o zwykłych rozmowach między ludźmi - na forum internetowym, zebraniu rodziców w szkole albo na klatce schodowej.

Marketing działa bo:

- widzisz ilość reakcji na Twój komunikat,
- możesz szybko i bez kosztów zmienić przekazy które są nieskuteczne,
- możesz wybrać grupę docelową,
- szybciej kończy się sprzedażą.

Jeżeli na prawdę chcesz przyciągnąć klientów do twojego produktu MUSISZ stosować marketing a nie reklamę. Jak sądzisz? Czy to co napisałem sprawdza się też w Twoim przypadku? Wykorzystaj.to.pl. I napisz komentarz.


Rafał Mróz
szkolenia dla sprzedawców, handlowców i właścicieli firm.

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Torby papierowe jako forma reklamy

Torby papierowe jako forma reklamy


Autor: lady.szczawik


Aby klient zwrócił uwagę na sklep i co najważniejsze zapamiętał go stosuje się wszelkiego rodzaju reklamę. Dzisiaj bardzo popularne są papierowe torby, które ozdabiane są logo firmy, a które same w sobie są zazwyczaj bardzo piękne.


Jaka jest jedna z bardziej efektywnych form promocji i reklamy? Stosują ją firmy na spotkaniach biznesowych czy też sklepy pakując zakupy. Na firmowych spotkaniach podczas wręczania upominków zasłużonym pracownikom korzysta się z toreb upominkowych. Zakupy zazwyczaj pakowane są do toreb reklamowych z logo sklepu, lub innym charakterystycznym dla niego akcentem.

Zamawiając torby papierowe warto zastanowić się nad ich przeznaczeniem. Czy będzie to jednorazowa torba promocyjna która może być wykonana z tanich elementów, czy może chcielibyśmy aby torba którą wręczamy (oczywiście wraz z upominkiem w środku) była wytrzymała. Od przeznaczenia będzie zależał dobór materiałów z których wykonana zostanie dana torebka. I tak jeśli papier ma być podstawowym tworzywem to warto zainwestować w papier kredowy. Może być błyszczący lub matowy. Charakteryzuje się dużą sztywnością i elegancją, dobrze się on prezentuje na takich produktach. Innym papierem często stosowany jest papier pakowy (w wersji brązowej lub białej). Torby reklamowe pokryte są z reguły drukiem. W większości wypadków stosuje się system CMYK o czterech podstawowych barwach: cyjan, megenta, yellow, black. Połączenie czterech podstawowych barw pozwala na uzyskanie wszystkich kolorów łącznie ze zdjęciami. Inną formą ozdabiania jaką stosuje się wykańczając torby papierowe jest naklejanie wyciętych czy wykonanych oddzielnie elementów. Mogą to być wszelkiego rodzaju siatki, koraliki, nitki czy papier. Torbę można jeszcze „uszlachetnić” pokrywając ją folią lub lakierem. Dzięki temu zabiegowi będzie bardziej trwała.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

wtorek, 3 grudnia 2013

Product placement ewolucja.

Product placement ewolucja.


Autor: Katarzyna Szczepańska


Product placement – jedno z narzędzi marketingowych służące promocji produktów i usług. Mechanizm polega na umieszczeniu produktu w środku przekazu w taki sposób żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do używania bez przekazywania oczywistej i otwartej reklamy. Teraz doczekał się ewolucji.


Przyznaje się – uwielbiam plotki, a wraz z nimi zdjęcia sławnych ludzi. Moją uwagę przykuły moją uwagę fotografie, na których zaraz po markowych torbach, rzucają się w oczy telefony komórkowe.

Poszczególne modele trzymane są w ręku, tak aby nie umknęły niczyjej uwadze. No przyznajcie się, kto z was na co dzień nosi telefon w ręku właśnie? No właśnie. Prawie nikt.

Ta moda jest niczym innym jak sprytną wersją strategii marketingowej stosowanej w kampanii reklamowej, zwanej produkt placement (Mechanizm polega na umieszczeniu produktu w środku przekazu w taki sposób żeby przemawiał on do podświadomości odbiorcy i zachęcał go do używania bez przekazywania oczywistej i otwartej reklamy). U nas znane jest to jako wręcz chamskie używanie produktów w filmach, wpychanie ich na siłę w treść filmów i seriali.

W USA jednak, to już nie bardzo się sprawdza, nie łapiemy się na teledyski i filmy (kto nie pamięta słynnej NOKII z Matrix’ie ?) Tam gwiazdy dostają poszczególne modele za darmo. Następnie podpisują kontrakt, który ma gwarantować codzienne pokazywanie się z tym oto cudem techniki, i ma to wyglądać tak, jakby dany celebryta nie mógł się rozstać z tym cudeńkiem. Paparazzi są zadowoleni, bo mają super zdjęcia, które sprzedają za tysiące, portale plotkarskie mają co publikować. A my? My czytamy, zazdrościmy i biegniemy do sklepu kupić telefon, którego posiadanie przybliży nas do blichtru otaczającego tych najsławniejszych…

Jednym zdaniem: interes się kręci.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Noworoczne postanowienia, a reklama w telewizji.

Noworoczne postanowienia, a reklama w telewizji.


Autor: Katarzyna Szczepańska


Noworoczne postanowienia, a reklama w telewizji. Czyli jak dajemy wciągnąć w machinę reklamową, serwującą nam to, w co chcemy uwierzyć i jak łatwo dajemy się na to nabrać.


Jak sięgnąć pamięcią z końcem każdego roku, przeciętny człek w grupie docelowej konsumpcyjnej, sporządza listę noworocznych postanowień. Jedne punkty z tej listy są bardziej osobiste i uzależnione od konkretnej jednostki, drugie można by podciągnąć pod jeden mianownik, a nawet pierwiastek. Pierwiastek kobiecy.
Są to następujące punkty:
• Rzucę palenie;
• Będę o siebie bardziej dbać;
• No i schudnę.
I na te kobiece tęsknoty tylko czekają reklamodawcy, którzy rok w rok, z tymi samymi spotami uderzają w sezon (drugi podobny zaczyna się tuż przed wakacjami). Wstajemy rano w bloku reklamowym na każdej stacji widzimy reklamy: *preparatów na odchudzanie (LINEA, ALLI, BIO - CLA)

http://www.youtube.com/watch?v=jhgBDk5s-Sk&feature=player_embedded


*plastrów i tabletek pomagających rzucić palenie (NIquitin),
*płatków dzięki którym cudownie wyszczuplejemy (NESTLE FITNESS)

http://www.youtube.com/watch?v=8ar351f3cIE&feature=player_embedded


Po drodze mamy też herbatki pomagające zrzucić zbędne kilogramy (HERBAL), kosmetyki do pielęgnacji (DOVE, PANTENE PRO V).
Czas emisji jest szczególnie zagęszczony przed: serialami w tak zwanym prime – time, przed, w trakcie i po „programów śniadaniowych” oraz na stacjach kobiecych typu TVN STYLE, POLSAT CAFE. Zależy to oczywiście od budżetu konkretnej spółki, do której należy marka i nazwa. Biorąc jednak pod uwagę grupę docelową, którą są włąśnie kobiety nowoczesne, ale w danym momencie niepracujące, gdyż na przykład wychowują dziecko, taki wybór emisji jest uzasadniony.
Więc z nowym rokiem pędzimy do sklepów, kupujemy to wszystko i zaczynamy realizować postanowienia noworoczne.Przeciętnej Polce (nie sprawdzałam jak jest w innych krajach) oczywiście nie zaszkodzi zadbać o siebie poprzez zdrowe odżywianie, czy też picie zamiast zwykłej czarnej herbaty, herbatek ziołowych. Należy się jednak zastanowić nad tym, jak reklamy wykorzystują nasze pragnienia i docelowo działają na nasze emocje.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.